Is er een verband tussen veel suiker nuttigen en het ontwikkelen van kanker?

Soms zie ik op Facebook wel eens iets voorbijkomen waarin dat beweert wordt.

2 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K
Ritsuka
2 jaar geleden
'Dat heb gestaan op Feesboek' betekent niet dat het waar is. Er word veel onzin gedeeld.
tinus1969
2 jaar geleden
Ik zou me meer zorgen maken over type 2 diabetes (suikerziekte).
Pieterke
2 jaar geleden
Op Facebook wordt veel nonsens beweert.
De kans op het ontwikkelen van diabetes type2 is wel behoorlijk groot als je veel suiker eet.
goev
2 jaar geleden
Er is zeker een relatie tussen het nuttigen van veel suiker en kanker. Kankercellen gaan goed op suiker. Als je besluit minder koolhydraten te eten, dan krijgen de kankercellen die je hebt minder voedingsstoffen binnen en kunnen ze minder goed ontwikkelen. Als je dus al kanker hebt, is het verstandig om bijna geen suiker meer te eten.
LeonardN
2 jaar geleden
@goev
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cancer/in-depth/cancer-causes/art-20044714
de derde mythe

Antwoorden (1)

Suiker zelf verhoogt niet de kans op suiker. Maar er is wel een verband tussen het eten van suiker en kanker.
Het eten van (veel) suiker veroorzaakt kan overgewicht veroorzaken. En overgewicht verhoogt de kans bij 11 soorten kanker.
Om het risico op kanker te verkleinen, is het sowieso belangrijk om gezond te eten. En in een gezond eetpatroon hoort maar een kleine hoeveelheid suiker.