Nee.

De selectieve eetstoornis (vaak wordt de Engelstalige afkorting Arfid gebruikt: 'Avoidant/restrictive food intake disorder') is een psychische aandoening die gekenmerkt wordt door het feit dat de patiënt een zeer beperkte en eenzijdige eetgewoonte heeft. De aandoening wordt beschreven in het psychiatrisch standaardwerk DSM-5, en wordt daar in categorie van eetstoornissen geplaatst samen met anorexia nervosa en boulimie. De aandoening komt vooral bij kinderen en jong-volwassenen voor.
De aandoening moet niet verward worden met selectief eetgedrag dat vooral bekend is van kinderen die bepaalde dingen niet willen eten, maar die tegen een beloning wel degelijk die voedingsmiddelen 'tegen heug en meug' op kunnen en willen eten. Iemand met arfid is, zelfs als hij uitgehongerd is, onmogelijk in staat om voedingsmiddelen te eten die volgens zijn aandoening niet 'veilig' zijn.

Baby’s hebben dit bewustzijn nog niet.
SimonV
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vraagstelling is onjuist: ARFID is niet een eetstoornis maar een voedingsstoornis.
ARFID komt bij baby's niet voor, maar ontstaat meestal bij heel jonge kinderen door een nare ervaring met eten of een angststoornis. ARFID kan ook op latere leeftijd ontstaan.
Bron: https://www.stichtingkiem.nl/arfid
2 jaar geleden
Bodw
2 jaar geleden
Bij thuisarts, Psyq, en Ggz standaarden word gebruik gemaakt van het begrip ‘eetstoornis’. Vandaar dat ik het zo heb verwoord.