Dit soort klontertjes (alle soorten bloedstolsels eigenlijk) worden afgebroken door een natuurlijk proces dat fibrinolyse heet. Hierbij wordt fibrine (het belangrijkste bestanddeel van een bloedstolsel) door plasmine omgezet in oplosbare eiwitjes.
2 jaar geleden
Een ander woord voor bloedklontertje is trombose.
Een bloedklontertje/trombose kan ook in de hersenen voorkomen
(ook in benen, longen, hart…)

Zweeft een bloedklontertje/trombose in de hersenen, dan zul je hier doorgaans niks van merken. Natuurlijk kan dit wel worden opgemerkt bij een scan.

Waarschijnlijk heeft dit klontertje een licht herseninfarct (TIA?) veroorzaakt in het hoofd.

Indien dit meteen herkent wordt door een arts, zal er een Trombolyse gestart worden.
Binnen 4,5 uur krijgt de patiënt een infuus met medicatie die het stolsel oplost.

Komt de patiënt later bij een behandelaar (na 4,5 uur), heeft Trombolyse geen zin meer.
Deze patiënt krijgt ant-stollingsmiddelen zodat het bestaande stolsel niet groeit en er geen nieuwe stolsels meer ontstaan.
Het bestaande stolseltje (dat niet kan doorgroeien) wordt door het lichaam zelf opgeruimd, afgebroken.

Maar de arts kan er ook voor kiezen om het stolsel toch te verwijderen met een katheter. Ook hier geldt een tijd voor: Dit moet gebeuren binnen 6 uur na de eerste signalen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Dit klopt - als je er van uitgaat dat het stolsel actief wordt verwijderd door een arts. Maar kleine stolsels verdwijnen meestal vanzelf.