Wat gebeurt er als je corona hebt en je een vaccinatie krijgt?

Ik wou vragen wat er gebeurd als je corona hebt en dan je vaccinatie krijgt. Want ik voel me nu super ziek maar heb nog geen corona test gedaan en ik ben bang dat ik mijn moeder besmet. Want ze word al super ziek van de griep maar ze.krijgt volgende week haar vaccinatie. Dus word ze nog ziek als ik haar besmet heb?

2 jaar geleden
in: Ziekten
7.9K
Thecis
2 jaar geleden
In dit geval is degene die klachten heeft niet degene die gevaccineerd wordt.
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
@Thecis ik denk dat @Amadea antwoord geeft op de hoofdvraag en het antwoord klopt. Van mij +1
Thecis
2 jaar geleden
@vraagantwoord66
Goed punt. Overigens heb ik geen min gegeven hier. Doe ik maar zeer zelden en nog meer zelden bij vragen waar ik ook een antwoord heb gegeven...
De uitleg zorgt wel voor de context die je niet in de vraag hebt kunnen doornemen. Mijn inziens wordt het antwoord wat daafwerkelijk bedoeld wordt daardoor ook anders.
HannekeJanssen
2 jaar geleden
JIJ moet in ieder geval een coronatest laten doen. En dan kijken wat de uitslag betekent voor je huisgenoten en anderen met wie je in contact bent geweest.
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Antwoord is simpel @Leonardn: Als je een vaccinatie krijgt, terwijl je al corona hebt, dan ben je verkeerd bezig aangezien de overheid/rivm aangeeft dat je je niet mag laten vaccineren als je klachten hebt.
Amadea
2 jaar geleden
In de uitnodigingsbrief voor de vaccinatie staat dat je deze niét mag krijgen bij klachten die passen bij Corona, zoals verkoudheid, keelpijn, niezen, hoesten, moeilijk ademen, opeens niet meer ruiken of proeven en koorts. Dan moet je thuisblijven en je laten testen en kunt niet naar de vaccinatielocatie komen. Maak dan een nieuwe afspraak voor de vaccinatie. Vaccineren kan pas minimaal vier weken nadat de symptomen begonnen.

Antwoorden (1)

Het grote misverstand is dat je niet meer ziek kan worden nadat je gevaccineerd bent (geldt overigens niet alleen voor Covid, maar ook voor andere vaccinaties). Het doel van het vaccineren is dat (als je de ziekte krijgt nadat je gevaccineerd bent) de ziekte minder heftig verloopt en dat de ziekte minder lang duurt (waardoor je ook minder lang besmettelijk bent). Immunisatie (dus dat je inderdaad niet meer ziek kan worden en het ook niet meer kan doorgeven) is het ultieme doel van vaccineren, maar dat wordt lang niet altijd gehaald.

Wat betreft Covid zelf, de meeste vaccins hebben 2 doses nodig. Met 1 doses ben je nog niet volledig gevaccineerd en kan je dus zeer zeker ziek worden tussen de vaccinaties in. Ervaring leert wel dat de ziekte dan al minder heftig en minder lang duurt. In z'n algemeenheid heeft een vaccin ca 2 weken nodig voordat je het volle effect krijgt. Het lichaam heeft immers tijd nodig om antistoffen aan te maken.

In uw geval, is uw moeder over ongeveer 3 weken (gedeeltelijk) beschermd. Dus als u haar nu besmet, heeft de vaccinatie daar geen enkele invloed op. Besmet u haar over ca 3 weken (en haar vaccinatie gaat door) dan heeft uw moeder een veel kleinere kans het te krijgen.

Ik zou u aanraden u toch te laten testen. In de tussentijd het algemene advies opvolgen om (zo lang er nog geen uitslag is) niet met andere mensen contact te hebben. En als het blijkt dat u Covid heeft, geen contact met andere totdat u minstens 24 uur klachtenvrij bent.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Ben altijd benieuwd naar die anonieme minnen. Laat het me weten!
SentWierda
2 jaar geleden
Zoiets vraag ik me ook wel eens af. Wijt het maar aan de pinksterdagen.
Daarom nog een plus erbij.