Zijn UV luchtreinigers kankerverwekkend?

Vandaag heb ik een luchtreiniger aangeschaft bij een supermarkt. Er zit een HEPA filter in, en er komt UV licht uit het apparaat.
Op het plaatje op de verpakking is een familie te zien, die pal naast de luchtreiniger zit.
Ik vraag mij echter af of dit niet kankerverwekkend is. In de handleiding staat dat kijken naar de lamp blindheid kan veroorzaken. Niets over aanwezigheid bij de lamp. Maar je hoort zulke rare verhalen over huidkanker en UV, dat ik mij afvraag of zo'n UV reiniger kanker veroorzaakt!

Picture for question
3 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K
Utrecht
3 jaar geleden
Zou je denken dat je dergelijke apparaatjes bij de supermarkt kan kopen als ze echt kankerverwekkend zouden zijn?
Er komt een klein beetje blauw licht vanaf, wellicht ook (onzichtbaar) UV.
Je krijgt meer UV straling van de zon van van dit apparaatje.
Griffin
3 jaar geleden
Je voelt eigenlijk al door in welk verkoopkanaal dit verkocht wordt dat de werking van zulke apparaatjes uiterst discutabel zijn, een verstandig iemand(no offense) koopt zoiets bij een speciaalzaak. Dit kleine kastje, met een nòg kleiner filtertje kan onmogelijk je huis ontdoen van stof/pollen/virus/bacteriën, en die blauwe LED's doen helemaal niks, voor een werkingsgraad van ~30% heb je al een UV bron nodig van 40W, dit hele apparaatje doet 5W, kortom zonde van die €29,95 is een flauwekul-aankoop.

Het beste antwoord

Er zijn verschillende soorten UV-lampen en een enkele kan op de lange duur toto kanker leiden (zonnebanklampen). De meeste UV-lampen doen dit echter niet (insectenlampen, luchtreinigingslampen e.d.).
Door de luchtreinigingslamp wordt de lucht een beetje gesteriliseerd (dat is ten minste de bedoeling) maar is er geen kans op kanker.