Wat is de oorzaak van lichaamstemperatuur daling en stijging in rust?

Het is mij de laatste dagen opgevallen dat mijn lichaamstemperatuur binnen ongeveer 20 minuten (in rust, liggen op bed of de bank) zomaar van bijvoorbeeld 35,7 naar 36,7 gaat en na het tijd is het weer lager, dan weer hoger. Is hier een reden voor? En moet ik me zorgen maken?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K

Antwoorden (1)

Nee, dat is heel normaal. Je koelt af door ademen en transpireren en je warmt op door kleding, omgeving of een deken oid. De temperatuur fluctueert.
Als het binnen de normale grenzen is hoef je je geen zorgen te maken. Hoe meet je je temperatuur? Voorhoofd? Oor? Ook dat kan van invloed zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt. Ik lig in dezelfde houding met een deken op mij. Ik meet met de thermometer onder de tong.
Wat zijn de normale grenzen?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Onder de tong meten is niet heel erg zuiver. Als je net koud of warm hebt gedronken beïnvloedt dat de temperatuur.
Normale temperatuur zit tussen de 35,5 en 37,0.
Temperatuur is maar 1 meetmethode. Alleen temperatuur zegt haast niets.