Kun je al een soa (chlamydia) bij je geboorte krijgen of zonder sexueel contact op te hebben gelopen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K

Antwoorden (2)

Nee. Soa's kunnen niet worden geërfd. Moeders met soa's kunnen hun infectie echter wel doorgeven aan de baby tijdens de zwangerschap, bevalling of borstvoeding.
Vroegtijdige behandeling van een geïnfecteerde zwangere moeder kan infectie bij haar baby voorkomen.
Kan een soa aangeboren zijn: dus nee. Kun je het bij je geboorte hebben: ja.
Je kunt een soa ook zonder seksueel contact krijgen:
- via zoenen of orale seks
- via contact met geïnfecteerde huid
- via besmet voedsel
De kans dat je een soa oploopt via besmet voedsel is klein, maar wel aanwezig. Stel je gaat een avondje bij iemand eten en de persoon die voor je kookt is besmet met het hepatitis A infectie en bezoekt het toilet zonder zijn handen te wassen, dan kan het maar zo zijn dat jij na die avond ook besmet bent met hepatitis A.
- via een besmette handdoek
Door een vochtige handdoek van een ander te gebruiken, loop je ook risico op een soa. De handdoek kan namelijk besmet zijn met een parasiet genaamd trichomonas vaginalis. Door deze parasiet kan je trichomoniasis krijgen, één van de meest voorkomende seksueel overdraagbare ziektes. Dit geldt ook voor het lenen van iemands scheermesje.
Het is dus niet 100% zeker dat als je partner een soa heeft deze vreemd is gegaan.
SimonV
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Nee maar wel via de zwangerschap het antwoord is dus ja of het erfelijk is is niet de vraag @SimonV
SimonV
3 jaar geleden
Bedankt. Vraag niet goed genoeg gelezen.
In sommige gevallen kan een geïnfecteerde moeder de soa aan het kind doorgeven. Wanneer de moeder van een ongeboren baby chlamydia heeft, is het belangrijk om zich zo snel mogelijk te laten behandelen. Op deze manier wordt de kans op een besmetting verkleind. Als de soa niet behandeld wordt, bestaat de kans dat er tijdens de zwangerschap vroegtijdige weeën ontstaan of dat de vliezen eerder breken.