Mag je bloed doneren als je homo bent?

(Ivm risico op HIV) Hoe streng zijn de eisen hiervoor?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K

Antwoorden (3)

Homo's mogen bloedplasma gaan doneren. Nu mag dat nog niet vanwege het 'risicoprofiel', maar volgens bloedbank Sanquin is het veilig om bloedplasma van homo's te gebruiken als donormateriaal. Voorwaarde is wel dat de donor vier maanden geen seks heeft gehad met een man.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedoelen ze met bloedplasma ook rode bloedcellen? En hoe betrouwbaar is dan de informatie die deze mensen geven voor het afgeven van bloed? Ik bedoel je zou toch ook iets kunnen verzwijgen?
SentWierda
3 jaar geleden
Het antwoord heeft niet betrekking op de vraag. Bloed doneren (de vraag) is iets geheel anders dan bloedplasma doneren (het antwoord). Zie de website van Sanquin: www.sanquin.nl.
LeonardN
3 jaar geleden
De vraag gaat om BLOED, niet om bloedplasma.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Helaas, u slaat de plank mis en niet zo'n beetje ook. Bloedplasma wordt gemaakt door bloed af te nemen. Dit wordt afgedraaid in een centrifuge zodat de bloedcellen gescheiden wordt van het plasma. De verhouding is ongeveer 50/50 bij een gezond persoon. Dus als je 10 ml bloed doneert, doneer je 5 ml plasma. @Ana15
De producten die Sanquin verzamelt worden altijd geanalyseerd. Ze hebben een zeer groot lab om zeker te zijn dat er geen virussen e.d. in zitten. @LeonardN
Strikt genomen heb je gelijk maar in dit geval doet het antwoord geen afbreuk. Zie verhaal hierboven.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Ik moet een correctie maken. Er is nieuwe apparatuur aanwezig waardoor ze het plasma scheiden van de bloedcellen. En de bloedcellen worden terug gevoerd. Neemt niet weg dat de algemene methode blijft dat je bloed wordt afgetapt. Strikt genomen geef je dus bloed, maar je krijgt grofweg meteen de helft weer terug. Het antwoord van Ronron1212 wordt er niet onjuist door aangezien de meeste pathogenen in het plasma aanwezig zijn.
De bewoording had wellicht iets anders gekund, maar nogmaals, dit maakt het antwoord niet onjuist.
In 2019 is de wet aangepast.
Indien je een homoseksuele man bent, mag je na 4 maanden geen seks bloed doneren.
Dit staat los van de vraag naar bloedplasma.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
De juiste actuele informatie staat op de website van Sanquin: www.sanquin.nl
Dit lijkt in dit geval een betrouwbaardere website dan een gedateerd bericht op Nu.nl
De letterlijke tekst op www.sanquin.nl m.b.t. bloed en plasma doneren door homo's: "De uitstelperiode van vier maanden sinds je laatste seksuele contact met een andere man geldt nog steeds".
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SentWierda dit bericht is niet gedateerd.
Dit bericht is actueel voor bloed donatie.
Voor bloedplasma is de wet recent (november 20) veranderd.
Hierdoor krijg je bij Sanquin een vermelding.
Even goed lezen!
SentWierda
3 jaar geleden
Goed lezen heb ik geleerd in mijn opleiding.
Het bericht op Nu.nl is van 17 juli 2019. Dat noem ik gedateerd. Of er sinds 17 juli 2019 wel of niet iets is gewijzigd - ik weet het niet als ik dit bericht lees. (Los van het feit dat Nu.nl niet vaak een echte bron is.)
Het bericht op de website van Sanquin is van nu - dus ook van na het begin van corona. Dus ik weet zeker hoe de stand van zaken nu is. m.b.t. bloed doneren.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
U noemt mijn link gedateerd. Is helaas niet zo.
Iets dat ouder is, kan volledig actueel zijn, helaas.
Sanquin vertelt niet als enige het juiste. En u zegt dat de juiste informatie op Sanquin staat. Dus dat maakt mijn link onjuist? Nee.
Sanquin noemt u betrouwbaar. Mijn link zou dan onbetrouwbaar zijn? Nee hoor. Klopt als een bus.
Verder wordt mijn antwoord wederom herhaald door u. Ofwel, u zegt hetzelfde.
Tja, dan twijfel ik aan goed lezen. Goed lezen en luisteren is een ware kunst, blijkt. De reden om voor mijn link te kiezen, zal ik vermelden.
Sanquin is momenteel erg gericht op bloedplasma, logisch, zeer actueel.
Mijn link geeft de laatste wijziging van bloed. Dus plasma buiten beschouwing gelaten.
LeonardN
3 jaar geleden
@SentWierda Wat zeg jij nu anders dan Simonsdochter?! Stel:
Ik ben homo, en ik heb 5 maanden geen seksueel contant gehad met een man. Mag ik bloed doneren? Het antwoord van Simonsdochter (welke jammer genoeg geen direct antwoord op de vraag geeft, het is een ja/nee-vraag) lijkt een JA te zijn.
Ja, homo's mogen bloed doneren zolang zij maar 4 maanden of langer geen seks met een andere man hebben gehad (los van de andere punten). "De uitstelperiode van vier maanden sinds je laatste seksuele contact met een andere man geldt nog steeds".
Precies, dat is dus hetzelfde wat SD zegt...
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Nog steeds geldt dat een ja/nee vraag ook beantwoord kan worden met "het mag als...". Daar voldoet Simonsdochter aan. @SentWierda
Goed lezen is iets anders dan begrijpend lezen. Zoals LeonardN terecht zegt, is dat jullie hetzelfde zeggen. De informatie van Sanquin komt dus overeen met het artikel wat weer gegeven is. Je bevestigd dus (wederom onbedoeld) het punt dat gemaakt wordt.
LeonardN
3 jaar geleden
@Simonsdochter Welke wet is aangepast?
SentWierda
3 jaar geleden
Laten we in deze discussie plasma buiten beschouwing laten; daar gaat de vraag niet over.
M.b.t. bloeddonatie geeft de website van Sanquin een volledig antwoord: er gelden nogal wat regels. Bij een bloeddonatie bij Sanquin zul je alle vragen moeten beantwoorden.
Het artikel op Nu.nl geeft een te kort door de bocht antwoord waar je bij Sanquin niet mee uit de voeten kunt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Beste SentWierda, de andere punten gelden voor alle mannen, niet specifiek voor de homoseksuele man.
Ik vind het prima om de discussie over een andere boeg te gooien....maar ik word aangesproken op een kort door de bocht onjuist antwoord, omdat de link niet actueel, niet van Sanquin etc is...... En daar ben ik het dus helaas niet mee eens, beste!
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Het is opvallend hoe het discussiepunt hier ineens verandert. Uw punt ging over de 4 maanden. Hierin bent u terecht gewezen vanuit meerdere kanten. Doordat u hier niet meer verder over gaat neem ik aan dat u dit ook in ziet. Met betrekking tot de "discussie" plasma, dat was ergens anders, niet hier. Maar de vraag gaat over of je als homo bloed mag geven (zeker ivm de aanvulling "ivm risico op HIV"). Niet of je als mens bloed mag geven. Het grote verschil in die vraag zit in het woord homo. Dat is de "afwijking" tov normaal. En in dat verschil voorziet het antwoord prima. Neemt niet weg dat er inderdaad ook andere regels zijn. Maar daar gaat de vraag niet over. En dat was ook niet het discussiepunt.
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecis en Simonsdochter. De vraag gaat over (dus de discussie zou moeten gaan over) de geldende regels bij bloeddonatie m.b.t. homoseksuele mannen. De vraag gaat dus over Sanquin.
Maar de discussie gaat ineens over een artikel op Nu.nl (sic!) m.b.t. man/manseks alsof homoseksuele mannen (en ook biseksuele mannen) nooit te maken (kunnen) hebben met een andere vorm van seks of met andere redenen waardoor je geen bloed mag doneren Op de website van Sanquin (zie het antwoord van jc54) staan tien redenen waarom mannen tijdelijk (= vier maanden) geen bloed mogen doneren. En mannen zijn behalve heteroseksuele mannen ook homoseksuele mannen en biseksuele mannen. Die tien redenen gelden voor mannen in het algemeen: alle heteroseksuele, homoseksuele en biseksuele mannen. Die tien redenen geven een beter antwoord op de vraag dan die ene reden op Nu.nl.
Blijkbaar moet je tientallen bloed hebben gedoneerd om de spelregels van Sanquin op waarde te schatten.
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. Je vraagt: "Stel: ik ben homo en ik heb 5 maanden geen seksueel contact gehad met een man. Mag ik bloed doneren?"
Het antwoord is: het hangt af van een aantal factoren. Het mag niet:
- als je hiv-positief bent of aids hebt
- als je drager van het hepatitis B- of het hepatitis C-virus bent
- als je ooit drugs hebt gespoten.
Het antwoord ligt dus erg genuanceerd. Daarom is de link in het antwoord van jc54 uitstekend.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Vele malen bloed geven maakt je geen expert. Net zoals veelvuldig boodschappen doen je geen voedseldeskundige maakt. Maar ik begrijp dat je het graag over iets anders wil hebben aangezien je terecht gewezen bent (zo als jezelf zegt, het zou moeten gaan over.....) En Nee, de vraag de vraag gaat over bloed geven als je homo bent. Lees het maar na. En of je het nu via een nu.nl artikel doet of via de bron Sanquin, daar maakt niet uit. Zoals we al zeiden, jullie kwamen al direct op dezelfde conclusie uit. Zie ook opmerking LeonardN. En ja, u heeft gelijk dat er voor bloed geven een heel aantal regels zijn. Maar zoals eerder gezegd ging de vraag over een deelaspect. Dat u dat een onvolledig antwoord vindt, dat kan. Waarvan akte.
Mocht u een beter antwoord hebben, is daar hier zeker ruimte voor. Succes!
Ja, onder bepaalde voorwaarden, zie op de site onder de kop; "tijdelijk geen bloed geven".
https://www.sanquin.nl/bloed-doneren/mag-ik-bloed-geven
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Uitstekend antwoord. Er zijn heel veel uitzonderingen en die staan allemaal op de door jc54 genoemde link.