Word je van huidkanker ziek?

Als ik lees over andere kankers zijn er altijd zo die bijwerkingen. Nu hoe vaak ik ook zoek ik vind maar nergens een antwoord op mijn vraag, en hoop dit dus hier te vinden. Krijg je als je huidkanker hebt ook andere symptomen buiten dat vlekje op je huid dat bv begint te jeuken, pijn doet of van vorm veranderd? Krijg je bv ook spierpijn? of kan je misschien niet meer eten? Diarree misschien? Wie weet het antwoord?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
3.2K
Pieterke
3 jaar geleden
Er zijn meerdere soorten huidkanker.
iIk ken diverse mensen die huidkanker in diverse vormen hebben (gehad) en die hadden of hebben voor zover ik weet geen andere klachten. die door de huidkanker veroorzaakt werden. Het is natuurlijk wel een heel vervelend proces waar je doorheen moet en het kan ook zijn dat de behandeling klachten oplevert.
Ritsuka
3 jaar geleden
Als jij vermoed dat je huidkanker hebt, dan ga je naar de huisarts om het verdachte llekje te laten onderzoeken.

Antwoorden (2)

Als je huidkanker hebt BEN je ziek. En als je het niet behandelt / laat behandelen kun je eraan doodgaan. Dus in die zin: ja, daar wordt je ziek van...
Neem contact op met je huisarts als je een plekje op je huid hebt wat van vorm verandert, groter wordt, jeukt....
3 jaar geleden
Nee, doorgaans voel je je niet ziek. Er is alleen een sprake van een verdacht uitziende plek. Die plek hoeft niet eens te jeuken, bloeden of pijn te doen. Hoewel huidkanker dat soms doet.
Natuurlijk word je wel ziek als het een kwaadaardige tumor gaat die je niet laat behandelen.
SimonV
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Huidkanker is per definitie een ziekte. Het maakt niet uit of het goedaardig of kwaadaardig is.
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecis. Huidkanker (basaalcelcarcinoom of melanoom) is per definitie kwaadaardig.
Wel zijn er goedaardige en kwaadaardige huidtumoren. En goedaardige en kwaadaardige huidafwijkingen.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Hartelijk dank. Ik dacht dat kanker de algemene naam was (= carcinoma), maar dat was onjuist. Weer wat geleerd. Dank daarvoor.