Ik heb een glas aangeraakt van iemand met koortslip en ben vervolgens naar de wc gegaan zonder voorafgaand mijn handen te wassen. Ben ik nu besmet?

Dus ik zat met een vriendin een terrasje te doen en ik wist dat ze een koortslip had. Nu je denkt daar niet steeds aan maar heb nu eenmaal haar glas aangeraakt en kort daarna ben ik naar de wc gegaan. Nunik heb men handen niet gewassen voor ik naqr toilet ging. Loop ik nu een risico?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
2.8K
Amadea
3 jaar geleden
Het is i.v.m. corona zeer onverstandig om niet je handen te wassen. Hoe kan je dat nou vergeten?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja weet ik .. ik had verder met miemand in de buurt geweest ik was door ook helemaal alleen in het toilet dus ik heb het gevaar daarvan niet ingeschat .. besef ik achteraf ook wel dat dat niet slim is. Mensen maken nu eenmaal fouten.

Antwoorden (2)

Maak je geen zorgen.Op internet las ik het volgende: Een koortslip is gelukkig niet gevaarlijk en geneest meestal vanzelf, maar het Herpes Simplex virus is wel zeer besmettelijk. Als je een drager bent, ben je niet direct besmettelijk. Het koortslipvirus is pas besmettelijk als je open blaasjes hebt. In het vocht zit namelijk het virus.
3 jaar geleden
Pieterke
3 jaar geleden
Sorry Mel1234: Ik heb mijn antwoord opnieuw geplaatst omdat de link niet werkte en ook dubbel geplaatst werd. Daardoor is je reactie komen te vervallen. Ik wilde je een privéberichtje sturen maar dat lukte niet.
Amadea
3 jaar geleden
https://www.kruidvat.nl/blog/gezond-fit/wanneer-een-koortslip-besmettelijk/ werkt wel gewoon, hoor.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
"+Pieterke, zo is dat. Geen zorgen. Glas, aangeraakt, handen niet gewassen. Iemand die terrasjes doet wordt zo snel niet ziek. Trouwens van een koortslip wordt men niet ziek.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja das geen probleem .. ik heb het kunnen lezen. Ik weet gewoon dat je het kan overzetten op je geslachtsdeel en daar heb ik nu een innige angst voor.
Pieterke
3 jaar geleden
@Amadea: Mooi zo. Bedankt voor het herplaatsen Toen ik op mijn link klikte kreeg ik te zien dat de pagina niet meer bestaat.
Het virus is in speeksel aangetroffen en kan dus ook via het speeksel iemand anders besmetten. Bijvoorbeeld via een glas. Maar niet iedereen die besmet is, krijgt symptomen. Het kan dus best zijn dat je wel besmet bent, maar de symptomen niet tot uiting komen (oftewel: geen koortslip).