wat betekent het als je persiterende dementie hebt?

3 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
https://hulpgids.nl/informatie/ziektebeelden/verslaving/persisterende-dementie-door-een-middel

Antwoorden (1)

Persisteren betekent dat iemand er aanhoudend last van heeft, het is een blijvende of voortdurend terugkerende klacht.

De combinatie "persisterende dementie" komt voor in onderstaand ziektebeeld. In mijn lekenwoorden is dat: iemand heeft last van stoornissen op het gebied van geheugen en ander gebied als gevolg van een verslaving aan alcohol, drugs, geneesmiddelen

"Verslaving - persisterende dementie door een middel
DSM-IV-TR criteria

A. De ontwikkeling van multipele cognitieve stoornissen worden zichtbaar door beide volgende:
(1) geheugenstoornissen (verminderd vermogen nieuwe informatie te leren of zich eerder geleerde informatie te herinneren).
(2) een (of meer) van de volgende cognitieve stoornissen.
(a) afasie (taalstoornis)
(b) apraxie (verminderd vermogen motorische handelingen uit te voeren ondanks intacte motorische functies)
(c) agnosie (onvermogen objecten te herkennen of thuis te brengen ondanks intacte sensorische functies)
(d) stoornis in de uitvoerende functies (dat wil zeggen plannen maken, organiseren, opeenvolgend handelen, abstraheren)

B. De cognitieve stoornissen in criterium A1 en A2 veroorzaken elk een significante achteruitgang in het sociaal of beroepsmatig functioneren en betekenen een significante beperking ten opzichte achteruitgang van het vroegere niveau van functioneren.

C. De stoornissen komen niet uitsluitend voor tijdens het beloop van een delirium en blijven langer aanwezig dan gebruikelijk bij een intoxicatie of onthouding van een middel.

E. Er zijn aanwijzingen vanuit anamnese, lichamelijk onderzoek of laboratoriumuitslagen dat de tekorten etiologisch verband houden met de langer bestaande gevolgen van het middelengebruik (bijvoorbeeld een drug, geneesmiddel).

Voorbeelden van dementie door middelen teweeggebracht
• Alcohol
• Vluchtige stof (koolmonoxide)
• Geneesmiddelen

Syndroom van Korsakow
Het syndroom van Korsakow is genoemd naar Russische neuroloog (1854-1900) en wordt meestal veroorzaakt door een combinatie van chronisch alcoholisme, slecht en weinig eten en een tekort aan vitamine B1, maar er zijn ook andere oorzaken zoals een ernstig hersentrauma. Het verlies van hersenweefsel, leidt tot een dementieel beeld. Karakteristiek is desoriëntatie (met name plaats en tijd), geheugenverlies (met name inprenting) en confabulaties (opvullen van leemtes in het geheugen met verzinsels)."
Toegevoegd op 16 mei 2020 04:13: bron