Waarom kunnen artsen een virus in een besmet persoon die niet ziek is niet opsporen?

Ligt dat aan het aantal deeltjes wat zichtbaar is? Maw slechts als er ziektesymptomen zijn er dusdanig veel virusdeeltjes dat het pas ontdekt kan worden via de microscoop bijvoorbeeld.

4 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K

Antwoorden (2)

Inderdaad, er is de eerste dagen nog onvoldoende virus in het lichaam. De test toont dan nog niet aan dat je besmet bent. Daarom wordt pas getest op aanwezigheid van het virus als mensen klachten hebben en uit een risicogebied komen.
SimonV
4 jaar geleden
De meeste (en makkelijkste/betrouwbaarste) diagnostische testen zoeken niet naar het virus, maar naar de antilichamen die de patiënt zelf maakt tegen dat virus. Dat leidt tot twee beperkingen:
-Er moet een reagens zijn ontwikkeld om die antilichamen betrouwbaar mee te detecteren (is niet meteen beschikbaar als er een nieuw virus opduikt)
-De patiënt zelf moet voldoende/meetbare antilichamen hebben geproduceerd (wat meestal enige tijd duurt).

Virussen kunnen niet worden gedetecteerd met gewone microscopie, Electronen-microscopie (EM) is mogelijk maar enorm bewerkelijk en niet geschikt voor routine diagnostiek. EM (evt icm celkweek) is vooral geschikt om nieuwe virussen te ontdekken (het feit dat EM aspecifiek is, is hier just een voordeel).

PCR is ook mogelijk (opnieuw onder de voorwaarde dat de juiste reagentia bekend/beschikbaar zijn) maar de enorme gevoeligheid maakt praktische uitvoering lastig (veel vals positieven bij slordig werken).