Zien ze maagkanker altijd met een gastroscopie?

Zien ze met een gastroscopie maagkanker of kunnen ze dit missen of verwarren met iets anders. Of is maagtumor duidelijk voor de maagleverdarm arts

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K
Ritsuka
4 jaar geleden
Een maagleverdarm arts is natuurlijk wel gespecialiseerd om dat soort dingen te vinden, dus de kans lijkt mij groot dat hij zoiets ziet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dus een arts ziet gelijk of het een tumor is uit ervaring

Antwoorden (2)

Tijdens het onderzoek kan de arts stukjes verdacht weefsel wegnemen voor onderzoek. Dit heet een biopsie.

Een patholoog onderzoekt het weefsel onder de microscoop. Met de uitslag stelt de arts een definitieve diagnose.
fremar
4 jaar geleden
Nee, ze kunnen helaas niet altijd kanker ontdekken. Maar de ervaring is inmiddels wel groot op dit gebied.
Met de endoscoop kan het moeilijk zijn om verdacht weefsel (kankerachtige laesies) te onderscheiden van gezond of met littekens bedekt maagweefsel. Je ziet geen grote massa wanneer kanker aanwezig is. In plaats daarvan zien je vaak heel kleine, zeer subtiele laesies.
Ervaren artsen kunnen wel gemakkelijker de subtiliteiten van zeer vroege maagkanker ontdekken.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Gelukkig was arts zeer ervaren .en zei gelijk nee geen kanker .zag beschadigd maagwand en daardoor chronisch bloedverlies waardoor ijzergebrek is onstaan zijn biopten genomen .voor helibactor en bij twaalvingerige darm
SimonV
4 jaar geleden
Dat moet wel geruststellend voor je zijn!