Voel aan het voorhoofd en de nek. De eenvoudigste manier om zonder thermometer op koorts te controleren, is door aan iemands voorhoofd of nek te voelen, en te kijken of die warmer aanvoelt dan normaal.
Gebruik hiervoor de rug van de hand, of je lippen. De huid op de handpalm is namelijk niet gevoelig genoeg.
Voel niet aan de handen of voeten om op koorts te controleren. Deze kunnen namelijk koud aanvoelen, terwijl de lichaamstemperatuur wel degelijk hoog is.
Houd in je achterhoofd dat dit de eerste stap is die je moet zetten. Weet echter wel dat deze methode je niet nauwkeurig kan vertellen of iemand een gevaarlijk hoge koorts heeft. Soms kan iemands huid koel en klam aanvoelen als de koorts hoog is; soms kan de huid zeer heet aanvoelen, maar is er geen sprake van koorts.
Controleer de temperatuur van iemands huid in een kamer die niet te warm noch te koud is. Check het ook niet gelijk nadat iemand door lichaamsbeweging is gaan zweten.
Nog meer stappen over koorts-onderzoek vind je onder de link.
MAAR, een digitale koortsthermometer kost maar een paar euro.