Is genitale herpes in een klachtenvrije periode ook overdraagbaar naar mensen die een koortslip gehad hebben?

(Op dit moment zit ik nog niet zo te wachten om met deze vragen naar de huisarts te gaan, dus ik hoopte dat misschien een aantal mensen hier verstand van hebben)

Een week na de gemeenschap kreeg ik hele erge klachten (paar dagen hiervoor vager). Toen naar de huisartsenpost gegaan omdat het ondragelijk was. De dokter zei dat dit genitale herpes is, hier schrok ik van want dit had ik niet verwacht, maar ja dit kun je dus krijgen ook al doe je het veilig.
Nu heb ik een paar vragen:
- Degene waar ik gemeenschap mee had is dus hoogstwaarschijnlijk een stille drager. Ik heb wel klachten gekregen. Stel ik heb in de toekomst gemeenschap met nieuw contact die wel al eens een koortslip gehad hebben. Krijgt diegene dan automatisch (in mijn klachtenvrije periode) sowieso geen GH meer? Of kan diegene het dan ook asymptomatisch? wat hier misschien wel een rol in speelt is dat ik niet weet of ik hsv1 of hsv2 beneden gekregen heb.

- als ik met iemand die stille drager is gemeenschap heb, kan het dan zo zijn dat diegene door mij opeens wel de symptomen kan gaan krijgen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Iemand die al een koortslip gehad heeft is al besmet. Ook al zou deze een stille drager zijn, dan nog. Uit de bron: https://www.seksualiteit.be/soas/overzicht-soas/herpes
Herpes: Genitale herpes is een zeer besmettelijke soa, die wordt veroorzaakt door het herpesvirus. Zodra besmet, blijft het virus levenslang in je lichaam aanwezig. Of je al dan niet klachten krijgt, is voor iedereen verschillend. Je kunt je hele leven besmet zijn en toch geen symptomen hebben, maar je kunt ook heel regelmatig een opflakkering van symptomen krijgen. Ook zonder symptomen ben je besmettelijk. In de bron meer informatie

Antwoorden (1)

zover ik weet is het altijd overdraagbaar dus oppassen
geen idee over symptomen volgensmij niet