TSH waarde plotseling verhoogd na bloedtransfusie, waarom is dat?

Heb schildklierkanker. Endocrinologe probeert mn TSH waarde beneden de 0.01 te houden. Na een longoperatie ( uitzaaiing van mn schildklierkanker) kreeg ik een aantal dagen later plotseling een heftige inwendige bloeding. Op de SEH heeft men ongeveer 3 liter bloed en wondvocht weg laten lopen en heb 2 liter bloed bijgehad. Daarna bleek mijn TSH waarde ineens 1.4 te zijn terwijl het al 3 jaar tussen de 0.01 en 0.03 schommelde. Endocrinologe was hier dik tevreden over. Ze kon geen verklaring geven voor de abrupte stijging. Euthyrox nu verhoogd om TSH te onderdrukken... wie kan de plotselinge verhoging TSH verklaren... door de bloedtransfusie met gezond bloed van een " normaal " persoon wellicht ??
Gr Hans

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
2.5K
paulus811
4 jaar geleden
Heftige vraag Hans. Kun je niet min of meer een verklaring 'eisen'? Snap ook niet dat de arts tevreden was met de verhoging en dan vervolgens wel een medicijn verhoogd om tsh te onderdrukken, dat lijkt me in tegenspraak met elkaar. Sterkte!

Antwoorden (1)

TSH is de afkorting voor Thyroïd Stimulerend Hormoon. Het wordt aangemaakt in de hypofyse en NIET in de schildklier. De hypofyse stuurt een heel belangrijk deel van onze hormoonhuishouding; zo ook de aanmaak van het schildkliierhormoon. De normaalwaarden van TSH liggen tussen 0,4 en 4,0 mE/l (milli-eenheden per liter). Zou je uitgaan van een gemiddeld gezond persoon, dan zou die waarde dus ongeveer op 2 à 3 mE/l kunnen liggen. Met een bloedtransfusie van 2 liter bloed krijg je bijna 40% van je totale bloedvolume van een ander. Ook de TSH-spiegel wordt dan zo'n 40% van het totaal. Dat kan dus liggen rond de 0,8 à 1,2 mE/l. Wellicht, dat jouw bloeddonor nog iets hoger heeft gezeten, dan ik hier heb aangenomen.