Als ik Pfeiffer al heb doorstaan kan ik dan door met iemand te zoenen nog Pfeiffer krijgen?

Ik wil graag zoenen met mijn vriendje alleen hij heeft Pfeiffer nu heb ik dit al een keer gehad kan het kwaad?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K

Antwoorden (2)

Iedereen kan de ziekte van Pfeiffer krijgen. Jonge kinderen en jongeren hebben meer kans om ziek te worden.
Soms kan iemand die de ziekte van Pfeiffer heeft gehad, later weer opnieuw klachten krijgen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Alles op een rijtje
De ziekte van pfeiffer is dus een infectieziekte veroorzaakt door het Epstein Barr virus. De meest voorkomende symptomen zijn keelpijn, koorts, opgezwollen lymfeklieren en vermoeidheid. De ziekte is besmettelijke via speekseldruppeltjes vanaf de incubatietijd en kan wel tot achttien maanden na de ziekteverschijnselen duren. Iedereen kan de ziekte krijgen maar als de ziekte eenmaal is doorlopen kan je het niet nog een keer krijgen. Als je ziek bent moet je naar behoefte rust nemen.
tinus1969
4 jaar geleden
Ik benadruk even wat ronron1212 al schreef:
Iedereen kan de ziekte krijgen maar als de ziekte eenmaal is doorlopen kan je het niet nog een keer krijgen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het RIVM geeft aan, dat Pfeiffer inderdaad kan terugkomen. Immuniteit is dus na de eerste keer niet gegarandeerd. De site onder de link dus wél doorlezen. Niet domweg minnen. Snap de minnetjes dus niet.
tinus1969
4 jaar geleden
@elder161; wat is staat, is niet dat Pfeiffer kan terugkomen. Wat er staat, is dat iemand 'later weer klachten kan krijgen'. dat is een eufemistsche manier om aan te geven dat EBV/Pfeiffer kan leiden tot het ontstaan van kanker (mn. Burkitt's Lymfoom: https://nl.wikipedia.org/wiki/Burkittlymfoom, https://en.wikipedia.org/wiki/Epstein%E2%80%93Barr_virus-associated_lymphoproliferative_diseases)
Thecis
4 jaar geleden
@Tinus1969
Klopt, er staat dat je later weer klachten kan krijgen. Dat ze hier bedoelen dat dat betekend dat je kanker krijgt, is een (slechte) aanname.
Ja, het ebv virus kan leiden tot kanker. Maar zoals het hier geschreven is, verwijst het m.i. naar Pfeiffer. Persoonlijk ken ik meerdere mensen waarbij Pfeiffer na jaren weer terug kwam (overwerkt, verlaagde weerstand en domme pech en daar gingen ze weer). Mocht de zinsnede idd verwijzen naar de risico's op kanker, dan is het stuk zeer slecht geschreven door het RIVM.
Kan pfeiffer terugkomen?

Er wordt geschat dat meer dan de helft van de mensen al besmet is voordat ze vijf jaar oud zijn, maar dan heeft de ziekte een veel milder verloop en gaat het vaak onopgemerkt weer over. Wie de ziekte eenmaal heeft gehad, draagt het virus voor de rest van zijn of haar leven bij zich. Het komt echter praktisch nooit voor dat je klachten door de ziekte van Pfeiffer voor een tweede keer krijgt. Ook door een besmetting op jonge leeftijd ben je dus de rest van je leven beschermd tegen de ziekte van Pfeiffer.

(letterlijke, integrale quote van bron)

Aanvulling; Immuniteit tegen virusziektes is eigenlijk altijd permanent; de uitzondering is reactivatie als je immuungecompromitteerd raakt. Bekend/berucht is in dit verband gordelroos (reactivatie van waterpokken).
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Mooi antwoord. +
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Vreemde min, waarschijnlijk wordt dit antwoord dan niet begrepen.