Hoe zie je het verschil tussen een puistje en een koortslip?

Hallo,
Ik heb een klein bultje bij mijn lip op dit moment wat nogal erg op een puistje lijkt. Maar toch vraag ik me af hoe zou ik het verschil kunnen zien tussen een koortslip en een puistje en zou het puistje dan toch potentioneel een koortslip kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
28.1K
SanderHRLM
4 jaar geleden
heb ooit hetzelfde gehad, was ook bang voor een koortslip maar bleek een aft te zijn. Heb er toen veel aangezeten, wat achteraf niet zo slim was

Antwoorden (1)

Het is duidelijk dat je hoopt nooit van je leven een koortslip op te lopen.
Ik kijk altijd even naar eerder gestelde vragen ;-)

Het pukkeltje dat je nu hebt, wordt geen koortslip.
Als dit een potentiële eerste koortslip zou zijn, had je andere klachten gehad.

Een eerste koortslip verloopt doorgaans heel heftig en uitgebreid.

Een koortslip begint sowieso meestal met een pijnlijk, brandend, gevoelig plekje. Vaak zie je dan nog niks. Vervolgens kun je een bultje krijgen, maar eigenlijk is het meteen een blaasje. Uit dit blaasje komt vocht. Daarna droogt het in en wordt het en korstje.

Indien jij een bultje hebt, zonder pijn, zonder vocht, is het geen koortslip.
Puistjes in het gezicht (ook rond de lippen) zijn niet bijzonder.
Net als op je neus, voorhoofd, wang....kun je hier een puistje krijgen.
Soms lost het puistje weer vanzelf op (opgenomen in het bloed), een andere keer komt er een geel kopje op met pus. Het kan ook zijn dat het een hard korreltje wordt (gerstekorrel ) of dat er een zwart puntje zichtbaar wordt (mee-eter).

Ik hoop dat je gerustgesteld bent!