De bijnieren zijn voor het eerst beschreven door Bartholomeo Eustachius in 1563. Hij bestudeerde en tekende het menselijk lichaam heel nauwkeurig. Tijdens zijn onderzoek vond hij twee kleine structuren in de buik. Hij noemde ze “klieren die rusten op de nieren” (Latijnse benaming: glandulae renis incumbentes). Hij wist toen nog niet wat de functie was van deze twee klieren. De bijnieren, zoals we ze nu noemen, zijn dus geen onderdeel van de nieren. Ze liggen er alleen maar in de buurt. Je kunt dus niet leven zonder nieren bijnieren vervangen die niet
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor u antwoordt, ik bedoelde niet dat de bijnieren de nier zouden vervangen. Mijn vraag was meer of men kan leven mee een Bijnier omdat ik wet dat men niet zonder de cortex van de bijnier kan leven omdat de hormoon productie van die erg belangrijk is voor het overleven. Dus mijn vraag is of een bijnier genoeg hormonen produceert om een normale leven te kunnen hebben?
ronron1212
5 jaar geleden
Je zult dan waarschijnlijk medicatie moeten slikken
Ja, met 1 bijnier kun je gewoon leven. Deze neemt de functie van de hormonen geheel over. Indien beide verwijderd worden, moet je wel medicijnen slikken. Kijk maar eens bij doenlijk naar: Waarom een operatie?
https://www.laurentiusziekenhuisroermond.nl/files/6962/operatie+aan+de+bijnier%28en%29.pdf
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat beantwoord mijn vraag bedankt
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Graag gedaan!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Plus !
(Al begrijp ik niet waar bij wat/welke "doenlijk" ik moet kijken ???)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ook niet! Goed gezien.
De link, moet het zijn. Heerlijk die automatische correctie.
Groet