Kan ik een koortslip krijgen van een kus op de wang?

Ik ben gister naar de verjaardag van een vriend geweest, toen ik weg ging gaf ik de oma van hem 3 kussen op de wang, ze draaide haar hoofd wel erg naar de zijkant omdat ze tussen haar kin en lippen een koortslip had zitten. Ik schrok toen ik het zag en ben toen ik buiten was direct naar me huis gerend en heb me gezicht van oor tot oor schoongemaakt, meerdere keren, ik ben als de dood voor koortslippen. Is er nu een kans dat ik het ook krijg? Of is dit in dit geval onschadelijk? Aangezien het drie kussen op de wang was, maar ben natuurlijk niet volledig zeker of ik geen contact heb gemaakt. Alvast bedankt als u een antwoord heeft!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Ziekten
2.7K
Amadea
5 jaar geleden
Als jij nog nooit een koortslip hebt gehad lijkt het mij stug. Alleen wanneer je al eens zo'n infectie hebt doorgemaakt en momenteel weinig weerstand hebt kan het er eventueel door uitgelokt worden.
Reddie
5 jaar geleden
Meer dan 80% van de mensen is drager van het herpes virus.
Dat virus is slapend aanwezig, maar een heel enkele keer zorgt het voor een koortslip.
Als je dus een koortslip ontwikkelt hoeft dat dus niet van een acute besmetting te zijn.

Antwoorden (1)

Je hebt haar niet op de koortslip gezoend. Dus geen contact gemaakt met de infectie. Niets aan de hand dus.