Wat voor nut heeft een kankercel voor zichzelf?

Na een documentaire over kanker heb ik me wat meer in het onderwerp verdiept. Ik heb gelezen dat een kankercel eigenlijk een gewone cel is wat zich ontwikkeld tot een kwaadaardige cel door beschadigingen in het DNA. De cel blijft dan doorgroeien en gaat door goeie cellen heen of vernietigd die.

Maar, iedere cel heeft een opdracht in het lichaam. Een kankercel groeit en groeit. Maar wat voor opdracht heeft de kankercel eigenlijk van zichzelf? Het kan zichzelf toch niet oneindig blijven groeien zonder doel?

5 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K
LeonardN
5 jaar geleden
Het is onjuist om te denken in NUT. Een opdracht of eerder een uitkomst die een voorgeprogrammeerde handeling tot gevolg heeft is geen bewijs van "nut". Het is dezelfde vraag als een paar mensen een onschuldig weerloos persoon in elkaar slaan en iemand zegt : "Wat voor nut heeft dat nou?"

Antwoorden (2)

Cellen in je lichaam hebben allemaal hetzelfde doel, delen, delen en doorgaan met delen. Als er dan ooit eens een cel is met afwijkend DNA, dan blijft nog steeds het doel: delen, delen en doorgaan met delen. En het is niet zo dat elke cel een opdracht/eigen functie heeft, maar met meerdere cellen tezamen vormen ze organen, en die hebben wel hun eigen functie.
5 jaar geleden
Duidelijk is dat kankercellen goede cellen kunnen opeten, vermenigvuldigen vd kankercellen. En dat kan oneindig zijn! Bij mij is er het iGm eiwit dat zich bleef aanmaken waardoor er een veel te groot aantallen andere dingen in mijn bloed in het gedrang brengt. Spierpijnen, sneller en sneller vermoeid doordat er minder en minder plaats was voor de O2 ih het bloed. Gevolgen: stroopachtig worden vh bloed, hoort gevaar voor vorming van bloedklonters. Als ze 10 j terug bloed namen liep dat niet maar kroondet kleine stootjes vooruit ih buisje. Ik heb al die behandelingen goed doorstaan. Het was ih begin een hel maar dat is voorbij. Met onzekerheid heb ik leren leven en ook mijn pijngrens is serieus verhoogd.