Waarom overlijden veel mensen aan hart- en vaatziekten?

Zijn ze moeilijk te behandelen of duurt het niet lang voordat de persoon overlijdt

6 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K
Erna55
6 jaar geleden
Lees eens hier : https://www.hartstichting.nl/hart-en-vaatziekten
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de diagnose tijdig gesteld wordt, zijn hart- en vaataandoeningen over het algemeen prima te behandelen. Het zijn echter vaak sluipende ziekten waarvan je niet merkt dat je ze hebt (of hooguit wat vage symptomen hebt), totdat het te laat is, daarom overlijden toch nog veel mensen.
Cryofiel
6 jaar geleden
Iets dat vaak over het hoofd wordt gezien is dat tegenwoordig veel minder mensen overlijden aan andere ziekten. Kanker bijvoorbeeld was ooit een grote killer (en is dat nog steeds), maar tegenwoordig zijn diagnose en behandeling zo enorm veel beter dan zeg 50 jaar geleden, dat er veel minder mensen aan overlijden.l Hetzelfde geldt voor ontstekingsziekten zoals longontsteking, tuberculose, bloedvergiftiging en dergelijke. En voor diabetes, leverziektes, nierfalen en ga zo maar door. Als er minder mensen overlijden aan *andere* oorzaken... en als het totaal aantal sterfgevallen gelijk blijft (om precies te zijn: 100%), dan blijft er maar één mogelijkheid over: mensen overlijden aan andere oorzaken. In dit geval met name aan hart- en vaatziekten.
tinus1969
6 jaar geleden
Goeie vraag! Het punt is, dat hart en bloedsomloop altijd optimaal moeten functioneren; een paar minuten zonder hartslag betekent dat alle andere organen geen zuurstof en voedingsstoffen meer krijgen, en geen afvalstoffen kunnen afvoeren, en dus ook doodgaan. Hart en vaatziekten zijn dus zo vaak dodelijk omdat hart en bloedsomloop ene kritisch systeem is; het moet blijven functioneren.

Antwoorden (1)

De vraag gaat uit van een verkeerde veronderstelling.
De sterfte aan hart- en vaatziekten is in Nederland sinds 1980 sterk gedaald, terwijl de sterfte aan met name kanker sterk steeg.
In cijfers uitgedrukt m.b.t. hart- en vaatziekten: bij mannen nam de sterfte af met 45%; van 390 per 100.000 inwoners (1980) naar 215 per 100.000 inwoners (2016). Bij vrouwen nam de sterfte af met 28% van 334 naar 239 per 100.000 inwoners. (Bron: Hartstichting)
Dat meer vrouwen dan mannen overlijden aan een hart- of vaatziekte komt uitsluitend voor rekening van de 85-plussers. In de categorie 85-94 jarigen overlijden tegenwoordig ruim 5500 mannen en ruim 10.000 vrouwen aan een hart- of vaatziekte. (Bron: Hartstichting)
Een bijzonderheid is een stijging van hartpatiënten als gevolg van de toename van piercing en tatoeage. (Bron: De Telegraaf)