Hoe stop ik met liegen?

Ik heb al heel erg lang last van dat ik heel veel lieg. Maar ook echt om de domste dingen. Ik doe her nooit om mezelf beter te laten lijken of om iets te ontwijken, maar ik verzin soms gewoon halve verhalen. Ik weet niet waarom ik het doe en soms heb ik het niet eens door. Ik wil er echt heel graag van af komen. Een jaar geleden heb ik hierdoor zelfs een goeie vriend verloren. Heeft iemand een tip?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
3.4K
Erna55
6 jaar geleden
Ga naar je huisarts. Deze kan je verwijzen naar een hulpverlener die je helpt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik had er ook vroeger een paar zo in mijn vriendengroep, waarvan 1 echt extreem. Hij deed het ook niet om zichzelf beter te laten lijken maar meer om het verhaal spannender te laten klinken vermoed ik. Wij namen hem altijd met een korrel zout. Ik weet niet hoe oud je bent maar naarmate hij ouder werd het minder.

Antwoorden (2)

Behandel liegen net als andere verslaving. Beloof aan jezelf dat je gaat stoppen. Stoppen met liegen vereist veel werk en inzet. Plan dus een datum in voor wanneer je gaat beginnen. Stel ook een plan van aanpak samen, zodat je je kansen op succes vergroot.
Je denkt misschien dat je dit in je eentje moet rooien, maar er zijn ook andere mensen die zijn gestopt met liegen, en die je steun kunnen bieden. Het is moeilijk om in je eentje van een verslaving (welke dan ook )af te komen. Reik uit naar de mensen die je goed advies kunnen geven, en die je helpen verantwoordelijk te houden om je doel te bereiken.
Werk met een therapeut. Praten met iemand die een achtergrond in de psychologie heeft, en ervaring heeft met het helpen van mensen die hetzelfde doorgemaakt hebben als jij, kan enorm waardevol zijn.
Praat met de mensen met wie je close bent. Bepaalde mensen in je leven zullen je willen helpen stoppen met liegen, zelfs als zij zelf gekwetst zijn door jouw oneerlijkheid. Als je je daarbij op je gemak voelt, dan kun je je ouders, broers, zussen of goede vrienden inlichten over je plannen om te stoppen met liegen. Wellicht dat ze jou steun willen bieden.
Word lid van een steungroep. Praten met andere mensen die precies begrijpen wat jij doormaakt is van onschatbare waarde. Zoek naar een steungroep online, of misschien zelfs naar eentje bij jou in de buurt.
Breng je triggers in kaart. Om te stoppen met liegen moet je situaties, mensen of plekken in kaart brengen die ervoor zorgen dat jij de waarheid gaat mijden. Als je eenmaal weet waar jouw gelieg door getriggerd wordt, dan kun je proberen om die trigger uit de weg te gaan; of je gaat op zoek naar een manier om die trigger te confronteren met eerlijkheid.
fremar
6 jaar geleden
Schrijf je verhalen eens op, misschien komt het wel, omdat je creatief bent in je hoofd. een schaduwkant ( je hebt er last van) komt vanuit een talent/kwaliteit die je hebt