Wat als je 200 x verkouden bent geweest van de 200 en meer verschillende verkoudheid's virussen, word je dan nog verkouden?

Omdat er op internet staat dat er ongeveer meer dan 200 verschillende(soorten) verkoudheid virussen zijn, en geen medicijn of vaccinatie helpt omdat het muteert. Dan vraag ik me ook af als het muteert naar elk van de 200 en meer soorten verkoudheid virussen(als het zo werkt), dan zou je denken dat als je ze allemaal heb gehad van alle 200 verschillende virussen dat je er immuun voor bent geworden, en dan niet meer verkouden wordt toch?

Toegevoegd na 5 minuten:
Dan vraag ik me ook af als het muteert naar elk van de 200 en meer soorten verkoudheid virussen(als het zo werkt) dan zou je denken dat als je ze allemaal heb gehad van alle 200 verschillende virussen dat je er immuun voor bent geworden, en dan niet meer verkouden wordt toch?

Hiermee bedoel ik wel in de loop van de jaren als je 80 bent en al heel veel Verkoudheid virussen hebt gehad.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K

Antwoorden (2)

Ondanks dat dit theoretisch bijna onmogelijk is, klopt het dat als je van elke bestaande verkoudheidsvirus verkouden bent geworden, dat je dit niet meer wordt. Echter muteren verkoudheisvirussen zich erg snel, waardoor er dus nieuwe ontstaan die je wel ziek kunnen maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een volwassen persoon wordt gemiddeld 2 tot 3 keer per week verkouden, waardoor het dus vrijwel.onmogelijk is dat iemand voor alle virussen immuun wordt.

Toegevoegd na 13 uur:
2 tot 3 keer per jaar*
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2 tot 3 x per week verkouden worden? Lijkt me niet, 2 tot 3x per jaar lijkt me reelere schatting.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sorry, dat bedoelde ik ook. Klopt
Ten eerste is het niet zo dat verkoudheidsvirussen muteren naar een ander soort, al bestaand verkoudheidsvirus. Als een verkoudheidsvirus muteert dan is er eigenlijk een nieuw soort verkoudheidsvirus ontstaan; die zal aanvankelijk nog veel op de oude lijken waardoor de immuniteit nog (gedeeltelijk) bestaat, maar naarmate de mutaties vorderen neemt die immuniteit steeds verder (en in rap tempo) af.

Ten tweede ga je er in je redenatie vanuit dat eenmaal opgebouwde immuniteit levenslang blijft bestaan; dat is ook niet het geval. Als je een verkoudheid doormaakt dan treedt er wel een immuniteit op, maar die duurt meestal een paar jaar; soms ook maar een paar maanden. Daarna neemt de immuniteit af en verdwijnt; daarna kan je door exact hetzelfde virus toch weer ziek worden.
Het is wel degelijk mogelijk om meerdere keren ziek te worden van hetzelfde verkoudheidsvirus.

Als je alle verkoudheidsvirussen gehad hebt en je zit daarna voor allemaal nog in de immuniteitsfase, dan is het inderdaad niet mogelijk om verkouden te worden. Dit is echter slechts een theoretische situatie.
Mensen die veel met kinderen werken merken overigens wel zo'n soort situatie. In het begin zijn ze vaak veel verkouden, maar na verloop van tijd (meestal iets van 2 jaar) neemt dat plotseling af en zijn ze daarna vrijwel nooit meer verkouden (ondanks al die snotterende kinderen om hun heen.) Zij zitten in die immuniteit en houden die instand doordat ze steeds in contact blijven komen met de virussen; ze krijgen als het ware steeds een booster van de immuniteit.