Kun je aan het bloed zien of je de ziekte van Lyme hebt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K
Cryofiel
7 jaar geleden
Je kunt zien of je ooit besmet bent geweest. Niet of je het nu hebt.

Het beste antwoord

In het bloed kun je zien of er antistoffen tegen de lyme-bacterie zijn.

Zijn die antistoffen er, dan weet je dat je die bacterie ooit in je lichaam had. Het kan zijn dat die bacterie er nog steeds is en actief is, of dat hij er nog steeds is maar zich schuilhoudt, of dat je lichaam de bacterie heeft overwonnen en dat je nu "schoon" bent.

Zijn er geen antistoffen, dan ben je ofwel nooit besmet geweest, ofwel je bent zo kort geleden besmet dat je lichaam nog geen tijd heeft gehad antistoffen te maken.

De bacterie zelf is in het bloed niet waar te nemen. De gevolgen wel. Maar al heb je de antistoffen (zoals ik), dan weet je niet of de bacterie nog in het lichaam aanwezig is.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
'Cryofiel' dank voor je antwoord . Heb je nu wel medicijnen of is dat niet nodig ?
Cryofiel
7 jaar geleden
Bij mij werd de diagnose 'lyme' pas na zeven maanden gesteld. In die tijd had zich wel de kenmerkende groter wordende rode kring rond de tekenbeet gevormd, maar die had ik niet als zodanig herkend. Nadat op basis van bloedonderzoek de diagnose was gesteld, natuurlijk in combinatie met de rode kring, kreeg ik acht maanden na mijn besmetting de gebruikelijke sterke antibioticakuur. Van die kuur heb ik geen last gehad. Voordat ik de kuur nam had ik geen last van lyme-verschijnselen. Daarna ook niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Criofiel . Dank je wel voor je antwoord.ik weet sins een week dat ik antistoffen tegen Lyme heb. Ben mij er niet van bewust dat ik ooit door een teek ben gebeten .
Nu wil de Neuroloog een lumbaal punctie om het hersenvocht te onderzoeken. Ik heb al ruim een jaar rare tintelingen in onderrug en bijde benen. Ik heb ook Graves en B12 tekort dus ik dacht dat mijn klachten daar van kwamen. Ik moet maar even afwachten.

Andere antwoorden (1)

Bij een bloedonderzoek kan men dit bepalen:Om vast te stellen of een patiënt besmet in met de ziekte van Lyme, besluit de huisarts soms om een bloedonderzoek te doen na een tekenbeet. Dit wordt eigenlijk alleen gedaan als de huisarts een vermoeden heeft dat bepaalde klachten voortkomen uit de ziekte van Lyme.
fremar
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Maar je kunt niet zien of je de ziekte van Lyme hebt...