Hoe weet ik dat ik astma heb?

Hallo allemaal ,

Een paar weken geleden ben ik bij de dokter geweest.Die zei dat ik misschien astma had.Ik merk wel dat ik af en toe dagen heb waarbij ik heel erg benauwd ben en de andere dag weer minder.Vooral met rennen bij gym gaat dit niet omdat ik dan te benauwd word en geen medicijnen hebben die werken. Meestal bij astma is er een piepende ademhaling maar zelf hoor ik niet dat ik een piepende ademhaling heb. Hiervoor was ik al miet zo lekker en had ik ook al last van mijn luchtwegen en nog steeds (ook al ben ik gezond ) heb ik er last van

Weet iemand wat dit is of welke symptomen erbij horen ?

Groetjes

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
3.7K

Antwoorden (3)

Ik weet het niet maar misschien kan het ook met het weer te maken hebben rond deze tijd hebben veel mensen dit soort klagen en als je het her hele jaar door hebt dan kan het astma zijn je kan volgensmij altijd vragen of je zo een puf ding mag proberen misschien kan je testen of dat helpt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn heel veel vormen van astma, van heel ernstig en altijd met hevige aanvallen, tot lichte vormen van (inspannings)astma, waarbij je alleen met (intensief) sporten last hebt. Of bijvoorbeeld van de vervuilde lucht in een zwembad ofzo, of een benauwde ruimte. (Rook, parfum, kaarsen, wierrook, open haard)

Niet alle vormen van astma betekenen ook dat je medicijnen moet gebruiken, of soms alleen in "zware periodes", waarbij inderdaad ook het weer / koude lucht een rol kan spelen. Of te droge of te natte lucht.

Het is een bepaalde "gevoeligheid" van de longen die niet voor iedereen exact hetzelfde is. Als de dokter je gediagnosticeerd heeft met astma, is er een grote kans dat dat inderdaad zo is. Heb het er gewoon nog eens met hem/haar over als het je allemaal niet meteen duidelijk was, en vraag vooral wat je er het beste aan kan doen. Soms is dat inderdaad een dagelijkse inhalator, soms alleen een "naar behoefte", en soms ook gewoon een kwestie van rekening houden met, of opbouwen van conditie. De (eventuele) behandeling is voor elke patiënt maatwerk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
over het opbouwen van conditie dit heeft er vrijwel niks mee te maken en ik heb van mezelf wel een goede conditie want ik fiets (bijna elke dag) 18 km naar school en terug en dat gaat af en toe niet maar meestal wel en ik fiets niet langzaam ......
Het is voor jezelf en voor de huisarts lastig om vast te stellen of je astma hebt. De symptomen van astma verschillen per persoon. Hoesten en een piepende ademhaling zijn symptomen van astma die vaak voorkomen. Maar je kan ook benauwd of kortademig zijn. Op de site van het Longfonds kan je meer informatie vinden. Je kan daar ook gratis folders bestellen.

Als je klachten blijft houden ga dan terug naar de huisarts. Dan kan je overleggen of het goed is om medicijnen te gebruiken. Als je zeker wil weten of je astma hebt dan moet je naar de longarts. Meestal wordt je echter pas doorverwezen als je echt veel klachten hebt en medicijnen niet goed helpen.

(zie voor meer informatie: https://www.longfonds.nl/astma/alles-over-astma/wat-is-astma )