Is waterpokken ook besmettelijk als de korstjes weer open gekrabd worden?

De volgende tekst komt van de site van het RIVM
----------------------------
http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Veelgestelde_vragen/Infectieziekten/ISI_standaarden/ISI_Waterpokken

Hoe kunt u waterpokken krijgen?
Het virus zit in de keel en neus van iemand die besmet is. Door hoesten, niezen en praten komen kleine druppeltjes met het virus in de lucht. Mensen kunnen deze druppeltjes inademen en besmet raken.

Het virus zit ook in het vocht dat in de blaasjes zit. Waterpokken zijn heel besmettelijk:

Al 2 dagen voordat de rode bultjes te zien zijn op de huid;
totdat de meeste blaasjes een korstje hebben.
De tijd tussen besmet raken en ziek worden is ongeveer 10 dagen tot 3 weken.
----------------------------
Het is me duidelijk dat er een incubatietijd is en dat het niet meer besmettelijk is wanneer als de blaasjes korstjes hebben. Maar wat er niet bij staat is of waterpokken weer besmettelijk wordt wanneer een kind de korstjes weer open krabt.

7 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (1)

Ja, waterpokken is besmettelijk als de korstjes weer open gekrabd worden. Het virus dat waterpokken veroorzaakt, kan nog steeds worden overgedragen via direct contact met de huid of door het aanraken van voorwerpen die door een persoon met waterpokken zijn aangeraakt.
Bronnen:
4 maanden geleden