Is de zelftest voor de ziekte van pfeiffer betrouwbaar als je al eens pfeiffer hebt gehad?

In 2014 is in mijn bloed het Epstein-barrvirus gevonden, en kreeg ik destijds de diagnose pfeiffer, ze konden niet vertellen wanneer precies het virus actief was geweest maar aangezien ik toen ziek was leek het logisch dat het ook rond die tijd was.

Nu 2016, heb ik nog precies dezelfde klachten. Mijn gevoel zegt dat ik nog steeds pfeiffer heb en wil ik dit zelf graag testen door een zelftest af te nemen (thuis). De internist gelooft er niet zo in dat het nog steeds pfeiffer kan zijn, en heeft mij dan ook de diagnose chronische vermoeidheid gegeven.

Maar ik vraag mij af, omdat ik eerder pfeiffer gehad heb en ik eens gehoord heb (omdat het om een herpes virus gaat) dat dit nooit echt je lichaam verlaat of die zelftest wel betrouwbaar is. Geeft deze aan of het virus actief/niet actief is of alleen maar of deze aanwezig is, en heb ik er dan wat aan om dit te testen? En als deze bijvoorbeeld positief test, kan ik daar dan mee naar de huisarts gaan om aan te geven dat ik nog pfeiffer heb of is het niet zo betrouwbaar? Ik weet dat het het beste is om gewoon bloed te laten prikken, maar dit doe ik liever in eerste instantie niet.

Dus even kort
- Is de test betrouwbaar in zijn algemeenheid?
- Is de test betrouwbaar als je al eens eerder pfeiffer hebt gehad?
- Nemen de artsen deze test serieus als hij bijvoorbeeld positief test?

http://www.easyhometest.nl/Assortiment/Pfeiffer-Test#.V-6FefCLSUk

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
4.3K
Ritsuka
7 jaar geleden
is er al eens gekeken naar een andere oorzaak voor je vermoeidheid? eet je genoeg groente?
eet je genoeg eiwitten?
sport en beweeg je voldoende?
doe je aan stressvermindering?
slaap je genoeg?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ritsuka,
Ja ik ben veel onderzocht, zo heb ik chronische koorts (dagelijks tussen 38,3 en 39,5, al vanaf 2014). Mijn witte bloedlichamen zijn wat aan de hoge kant en mijn ontstekingswaarden zijn altijd verhoogd, maar hoe dit komt, de internist weet het niet. Het begon met een longontsteking en toen kreeg ik ook pfeiffer tegelijkertijd. Daarna heb ik in een jaar tijd nog 2 longontstekingen (dubbele) gehad met ziekenhuisopname en diverse keelontstekingen. Ik ben toen erg achteruit gegaan en nooit meer hersteld.
Ik heb veel medicatie en troep binnen gekregen, ik denk wel 10+ antibioticakuren in 2 jaar tijd. Daarbij heb ik ook een eetstoornis NAO en is mijn eetpatroon helaas niet goed en heb ik overgewicht, ik word hier wel binnenkort voor behandeld bij een GGZ instelling speciaal voor eetstoornissen, deze instelling heeft ook het vermoeden dat ik een depressie heb. Ik ga daar zeker werken aan stressvermindering en aan een gezond eetpatroon want ik weet dat dit ook wel invloed heeft, maar niet de oorzaak denk ik zelf. Ik slaap ruim voldoende, maar hoeveel ik ook slaap ik ben nooit uitgerust en altijd gesloopt. Bewegen doe ik zeker niet genoeg, gewoonweg omdat ik hiervoor niet de energie heb, ik zit vanaf 2014 dan ook al volledig ziek thuis. Ik heb een WMO-indicatie voor huishoudelijke hulp dus veel zelf kan ik niet. Zo heel verhaal :P maar hopelijk duidelijk genoeg voor je vragen, zo niet, vraag maar raak :)!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien nog even voor extra info;, voordat ik ziek werd was ik ook wat te zwaar maar niet zo erg als nu. Ik ging 2x in de week sporten, ging 40 uur naar school, heb ook fulltime gewerkt, had een actief leven en was prima gezond, van de 1 op andere dag veranderde dit. Wel heb ik altijd veel onderdrukte stress gehad.
Ritsuka
7 jaar geleden
Alle vitamines enzo zijn ook gecontroleerd?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou dat weet ik dus niet, ik weet eigenlijk totaal niet waar ik wel/niet op ben getest tijdens de bloedonderzoeken, toen ik daarnaar vroeg heb ik er ook geen antwoord op gekregen behalve dat het "uitgebreid" was.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb wel een tijd vitamine d3 en multivitamine geslikt maar merk geen verschil (aantal weken)

Het beste antwoord

Met je ziektebeeld kan ik je helaas niet verder helpen.
Maar als antwoord op je vraag. De test op pfeiffer opnieuw doen heeft geen nut. Omdat je niet het verschil kunt zien tussen een actieve infectie of een eerder doorgemaakte infectie. Als de test eerder positief is geweest, dan blijft de test altijd positief.
Een actieve infectie van iets kan je dan zien aan het aantal en soort witte bloedlichaampjes. Maar aangezien die bij jou altijd al verhoogd zijn is dit ook geen aanwijzing.
Helaas zal je nog verder moeten zoeken naar een oplossing. Of een seconde opiniun aanvragen bij een andere internist. Liefst in een academisch ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah ja daar was ik al bang voor dat het doen van de test geen zin zou hebben. Ik zit er inderdaad al een tijd aan te denken om een second opinion te vragen. Maar ik ben zo bang dat artsen gaan zeggen "val maar af en kom dan maar terug"..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Verhoogde ontstekingswaardes en een verhoogd aantal witte lichaampje in combinatie met koorts/verhoging gaat echt niet over met alleen maar afvallen. Afvallen kan idd wel helpen om allerlei vage klachten te verminderen. Maar dat ligt er wel aan hoeveel je dan echt te zwaar bent. En als je gaat afvallen doe dit dan onder begeleiding van een diëtist. Zodat je zeker gezond afvalt. Want juist op een gezonde manier afvallen is het lastigst.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat is waar daar houd ik me ook aan vast. Nou wel fors, ik heb ook een eetstoornis NAO. Maar wat je zegt koorts, verhoogde ontstekingswaarden en verhoging witte bloedcellen kan daar gewoonweg niet door komen.. mja soms zijn mensen zo makkelijk om alleen maar naar gewicht te kijken maar ik mag van een arts toch meer verwachten.. toch maar proberen over die angst heen te stappen dan..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Overigens, je geeft aan het liefst in een academisch ziekenhuis. Maar daar kan ik toch niet zomaar zelf om vragen? Weet je dat toevallig hoe dat gaat?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kan via je huisarts op een seconde opiniun vragen. En ook via je eigen zorgverzekering.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat weet ik inderdaad :) ik bedoel meer hoe je dan bij een academisch ziekenhuis komt, volgens mij kom je daar niet zomaar.. maar ik kan het fout hebben :)