Wat kan de oorzaak zijn van een maagontsteking, als de H Pylori bacterie niet aanwezig is?

2 weken geleden had ik een gastroscopie, daaruit bleek dat ik een lichte maagontsteking heb en neem hier 2 weken pantaprazole voor. Mijn symptomen zijn: extreem veel boeren, weinig eetlust en 's avonds een brandend gevoel in de maag (alleen bij zitten, niet bij stappen/liggen). De dokters (HA en MDL-arts) zeggen dat dit door de stress komt (heb een angststoornis) maar dit kan ik moeilijk geloven. Wat zijn de andere mogelijkheden? Ben deze pijn echt kotsbeu.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
3.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik wou zeggen "stress" , maar dat weet je dus al.
Erna55
7 jaar geleden
Ik denk dat je stress toch wel de oorzaak is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Pantaprazole, een protonpompremmer, zorgt voor minder maagzuur. Dat terwijl een tekort aan maagzuur vaak de oorzaak van maagontsteking is.
En dat tekort kan het gevolg van stress zijn.
Stress is trouwens ook een gevolg van een maagzuur tekort.
Goeie kans op een vicieuze cirkel als daar ook nog een maagzuurremmer bij komt.
Erna55
7 jaar geleden
@Jackd: De vraagsteller heeft een angststoornis. Door zijn angststoornis heeft hij veel stress.
Het is zeer onwaarschijnlijk dat de stress door maagzuur tekort veroorzaakt wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"de stress" bestaat niet:
stress van de angststoornis,
stress van de (maag)pijn,
stress van een maagzuur probleem,
enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jackd: hoezo veroorzaakt een tekort aan maagzuur een maagontsteking? Daar heb ik persoonlijk nog nooit van gehoord. Alle patiënten die ik ooit heb behandeld voor een maagontsteking hadden goed baat bij maagzuurremmers, vooral bij de protonpompremmers.
Als een vermindering van het maagzuur inderdaad een maagontsteking zou geven dan zou het toch zeker gemeld zijn als bijwerking; dat is niet het geval.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Doe je ook een maagzuur metingen Op het moment dat er een ontsteking is dan werken remmers, want minder maagzuur betekend minder irritatie en minder pijn.
Het doet niks aan de ontsteking, daarvoor wordt er een antibiotica bij gegeven als dat nodig is. Het gaat mij om de oorzaak van de klachten.
Bij langdurig gebruik zorgen maagzuurremmers voor bijwerkingen die niet vermeld worden.
Door een tekort aan maagzuur hebben bacteriën vrij spel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jackd: je haalt dan toch echt een paar begrippen door elkaar. Antibiotica worden NOOIT voorgeschreven tegen een ontsteking, ze gaan ontstekingen ook niet tegen. Antibiotica worden gegeven tegen bacteriële infecties, zoals (in dit geval toepasselijk) een Helicobacter pylori infectie. Aangezien het maagzuur wel degelijk een rol speelt bij de ontsteking (en vaak zelfs de oorzaak is) worden bij HP infecties de antibiotica dan ook vergezeld met protonpompremmers. Door een tekort aan maagzuur krijgen bacteriën inderdaad makkelijker een kans, 'vrij spel' is in dezen wel een erg groot woord. Die bacteriën kunnen dan een infectie veroorzaken verderop in de darmen; niet in de maag zelf. Dat bijwerkingen die pas optreden bij langdurig gebruik niet vermeld zouden worden is simpelweg onzin.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@flipjeboot moet ik dan gewoon doorzetten met de pantaprazole om de dag te nemen?
Ik bedoel, zal na een tijd het maagzuur terug afnemen?
De dokters zijn hier heel vaag in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat ik door elkaar gebruik zijn ontsteking/infectie. Inderdaad niet correct maar ook weer niet heel raar, want die worden wel meer door elkaar gebruikt en hoe weet je zeker met welke je te maken hebt in de maag? Doe je ook maagzuur metingen?
Ik stelde de vraag niet correct, maar ik gok dat je dat niet doet. Jammer want ik zou daar graag de uitslagen van weten.
Dat maagzuur tekort de oorzaak is, is een theorie die op zich regulier is, maar niet geaccepteerd. Aan de vraagsteller:
Wat bedoel je hiermee `terug afnemen`
(met maagzuur is het altijd lastig om te zien of het over de ph gaat of over de sterkte van het zuur)
Verder adviseer ik om te doen wat flipjeboot gaat zeggen en om mijn visie in gedachte te houden mocht het niet goed komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jackd: dat je ze door elkaar haalt is inderdaad niet raar, ik bedoelde die opmerking ook niet verwijtend. Juist doordat sommige begrippen onzorgvuldig gebruikt worden blijven er vaak onduidelijkheden bestaan en blijven fabeltjes hardnekkig hangen.
In de maag weet je nooit zeker of er sprake is van een ontsteking door een infectie of door een andere oorzaak. HP is er niet; gezien de afwezigheid van andere darmklachten (daar ga ik althans vanuit, het staat nergens bevestigd) zijn andersoortige infecties onwaarschijnlijk. Dan resteren er dus steriele ontstekingen en daarbij zijn protonpompremmers altijd geïndiceerd.
Maagzuurmetingen doe ik niet; het is ook geen onderzoek dat in de huisartsenpraktijk iets toevoegd. Toen ik nog bij de MDL werkte deed ik ze wel. De relevantie bij deze vraag ontgaat me echter. Een maagzuurmeting is een onderzoek om aan te tonen of er sprake is van reflux, het ophoogkomen van maagzuur in de slokdarm. Het heeft niets te maken met maagklachten an sich en bovendien gaat het er daarbij om of er een daling van de pH in de slokdarm gezien wordt; de hoogte van de pH is geen factor. @Gast165037: als je de tabletten om de dag neemt dan neem je wel een lage dosering. Normaal gesproken wordt het 1x per dag of zelfs 2x per dag gedoseerd. Is er een reden voor zo'n lage dosering? Als die reden er niet is (overleg dat met je huisarts!) Dan is 1x daags 20mg de minimum dosering maar vaak kom ik wel uit op 1x daags 40mg.
Als je dat zo inneemt dan nemen de klachten naar alle waarschijnlijkheid wel af maar dat kan tot 2 weken duren. Mocht er ook een ontsteking aan de slokdarm zijn dan kan het tot 4 weken duren voordat er verbetering optreedt. Als het langer duurt kan je beter weer langs je huisarts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik bedoelde geen zuurgraadmeting van de slokdarm.
Er zijn testen om puur de zuurgraad van de maag te meten. Dat is namelijk wat je gaat beïnvloeden met maagzuurremmers. Alternatief wordt dat o.a. gedaan met provocatietesten, maar het kan ook regulier.
Alternatief is er het idee dat er vaak maagzuurtekorten zijn.

Antwoorden (2)

De meeste maagontstekingen ontstaan door de genoemde bacterie. Maar als dat niet de oorzaak is, dan zijn er nog de volgende mogelijkheden:
- sommige medicijnen, zoals aspirine of ibuprofen, wanneer ze langere tijd vaak worden ingenomen
- het drinken van teveel alcohol
- cocaïne misbruik
- een auto-immuunziekte (zoals bijvoorbeeld anemie)
- het terugstromen van gal in de maag (gal reflux)
- eten of drinken van bijtende stoffen (zoals gifstoffen)
- een virale infectie, zoals het cytomegalovirus en herpes simplex virus (vooral bij mensen met een zwak immuunsysteem)
- een trauma, een ernstige plotselinge ziekte, een grote operatie, of nierfalen
- extreme stress.
Amadea
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Goede lijst - ik begrijp alleen die anemie niet. Dat is toch bloedarmoede?
Als maagontsteking niet wordt veroorzaakt door alcohol, stress of 'de maagbacterie' Helicobacter pylori, dan kan er sprake zijn van auto-immuun gastritis. Bij deze aandoening is er een foutje in het afweersysteem. Het afweersysteem gaat antistoffen maken tegen cellen van de eigen maag. Dit veroorzaakt een ontstekingsreactie. De antistoffen zijn vaak ook terug te vinden in het bloed. Dat kan helpen bij het stellen van de diagnose.