Ik ben in slaap gevallen met mijn telefoon onder mijn kussen en de 3G + WiFi nog aan, krijg ik nu gezondheidsklachten?

De telefoon zat in de oplader, en heeft de hele avond op whatsapp aangestaan. Verder doe ik mijn telefoon altijd uit als ik ga slapen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
2.7K

Antwoorden (3)

Hoogstwaarschinlijk niet. Er is wel meer straling die constant door je heen gaat (elektromagnetische straling). Licht is ook een vorm van elektromagnetische straling. FM (van bijv. radio's) ook. Infrarood ook. Ultraviolet (van o.a. de zon) ook.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk ook niet dat je er direct last van 1 keertje hebt, ik zou er geen gewoonte van maken though xD
Er is in het verleden wel een draadloze babyfoon uit de markt gehaald vanwege schadelijke straling. Ook te oude dect telefoons: voordat er mobile telefoons op de markt waren, was er een telefoon waarmee je door je huis paar meter kon lopen die draadloos contact maakte: was ook niet gezond. Die hadden veel meer straling meer zoals magnetron. De huidige wifi is minder en schijnt niet gevaarlijk te zijn. Hoewel in duitsland je in lagere scholen nog lang geen wifi mocht hebben. In Skandinavie is het bestaan van electrosensitiven wel erkend: dat zijn mensen die er last van hebben en via blinde test konden aangeven of de wifi aan stond of niet. Tegenwoordig in een flat kun je wel acht wifi signalen tegelijk ontvangen die allemaal opdezelfde golflengte zitten. Het is getest door europa als zijnde onschadelijk voor maar 1 wifi tegelijk. Maar niet voor zes signalen tegelijk. De meningen zijn verdeeld. Heel veel straling is een soort UMTS mast. Dat bewezen schadelijk is als je er pal naast staat. Monteurs mogen hem alleen repareren als hij uit staat. Maar dat is dezelfde straling alleen tig duizend keer sterker. We weten zeker dat heel hoge straling schadelijk is. En 1 heel lichte wifi niet. Maar waar precies de grens ligt weet niemand
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar de oplader is een ander verhaal. Dat heet 'dirty electricity" . Ik heb het eens een electricien gevraagd en hij zegt dat het echt bestaat. Doordat je 220 volt naar je telefoon naar minder volt gaat, en van wisselstroom naar gelijkstroom: bij het opladen van apparaten schijn je daar niet met je hoofd dichtbij te moeten zitten. Je hersens -neurotransmissie -werken ook met electriciteit. Een nachtje zal wel geen kwaad kunnen maar niet structureel opladers naast je hoofd ook niet van laptop oid. Ook als je zonnepanelen neemt gaat het van gelijkstroom naar wisselstroom. Dat moet door deskundigen aangelegd worden. Anders krijg je dwaalstroom. Dan moet je niet aan de andere kant van de muur bij de omvormer, slapen. Maar het is gewone kennis van electrciens. Het is geen new age geloof of zo. Als je er een halve meter vandaan bent is de straling al weer weg.
Cryofiel
7 jaar geleden
Wauw, is bewezen dat mensen in een blinde test kunnen aangeven of er wel of geen wifi-signalen aanwezig zijn? Dat zou wereldschokkend zijn! Het is bij mijn weten nog nooit gelukt, ondanks vele pogingen! Heb je een bron voor deze schokkende uitspraak die binnen de wetenschappelijke wereld als een bom zou inslaan?
Ritsuka
7 jaar geleden
Ik ben ook benieuwd naar de bronnen voor je stellingen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bron zou nooit weg zijn nee :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ken ook alleen maar bronnen die het tegendeel aantonen, en waarbij elektro-sensitiviteit vooralsnog tussen de oortjes blijkt te zitten. Dus ook benieuwd naar je bron.
Gezondheidsklachten? Nee, ik zou niet weten waarom of waarvan.

Hooguit ben je nu bezorgd, vanwege alle paniekverhalen die op Internet de ronde doen. Die bezorgdheid is niet gezond - maar zolang je het binnen de perken houdt is er niets aan de hand, je maakt je immers wel vaker ergens bezorgd om en daar kun je best tegen.

Die "straling" is geen probleem. Er is geen enkel effect van zulke straling op het menselijk lichaam bekend. Hooguit warmt je huid ongeveer een halve graad op. Maar dat gebeurt ook als je fietst (dan krijg je het warm), als je een glas warme thee vasthoudt, als je in de zon loopt, als je onder de douche stapt, enzovoort.

Paniekzaaiers zeggen dat "straling" schadelijk zou zijn. Soms voeren ze als "argument" aan dat wifi verboden is op Franse scholen. Maar dat verbod heeft geen wetenschappelijke basis. Het is ingesteld doordat er teveel overbezorgde ouders waren. Je kunt het vergelijken met gele auto's in de buurt van scholen: als er maar genoeg ouders zijn die denken dat gele auto's gevaarlijk zijn voor kinderen, zal er een wet komen die gele auto's verbiedt binnen 200 meter van een school. Dat heeft ook niets met de werkelijkheid te maken, maar puur met de wens van de ouders.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken. Er is niets aan de hand.

Wel zou ik zorgen dat dit niet nogmaals gebeurt. Je telefoon kan namelijk zijn warmte niet goed kwijt, en zou dus oververhit kunnen raken. Dus leg hem ergens anders neer. Als hij in een andere kamer ligt kun je hem aanlaten. Als hij in je slaapkamer ligt zou ik hem uitzetten, zodat je niet in de verleiding komt te kijken of er een berichtje is: puur de gedachte dat er misschien een berichtje zou kunnen zijn houdt je namelijk onbewust een tikkeltje alert, en dat is slecht voor je nachtrust.

7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier een iets genuanceerder beeld waarom Frankrijk Wi-Fi verboden heeft: http://www.telegraph.co.uk/women/mother-tongue/11599311/Wi-Fi-is-not-harming-our-chidren-heres-the-evidence.html Het zit dus in dezelfde categorie(2b) als rood vlees wat ook geen hap minder is gegeten volgens na de bekendmaking dat dit ook mogelijk kankerverwekkend kan zijn net als vele andere producten overigens. Dit het hele rapport:
http://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2011/pdfs/pr208_E.pdf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel... Waar baseer je dit nu allemaal op?
Het lijkt wat weg te hebben van een mening meer dan zelf geconstateerde feiten, ik snap je irritatie omtrent "paniekzaaiers", we willen allemaal een beetje zonder te veel heisa leven ;) Vaak zijn dat mensen die niet kunnen relativeren of zo overrompeld zijn en zelf ook niet weten wat ze ermee moeten xD Prima aanvullende info over het heet worden van de telefoon trouwens! :)
Cryofiel
7 jaar geleden
Geen mening - het is "slechts" de uitkomst van zowel onze theoretische kennis als van goed kijken in de praktijk. Ik heb nu eenmaal de eigenschap dat ik liever mijn mening baseer op feiten, dan dat ik eerst een mening vorm en daarna alleen die feiten accepteer die mijn mening ondersteunen.