Heb ik hirsutisme?

Ik heb voor een meisje van 13 erge overbeharing, mijn familie ook. In mijn zij zit een enorme moedervlek van 8cm, en mijn menstruatie is onregelmatig. Zover ik weet zijn dit symptomen van hirsutisme / 'weerwolf syndroom'. Betekent dit gelijk dat ik hirsutisme heb? Ik heb het al verteld aan mijn ouders over het haargroei, maar zij zeiden dat het gewoon geëerfd is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het kan ook hypertrichose zijn.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Onregelmatige menstruatie en overbeharing kan te maken hebben met de insulinehuishouding en meerdere factoren. Je kan eens zoeken op insulineresistentie en hyperinsulinemie en pcos. Ook een te laag progesteron, ofwel oestrogeendominantie kan spelen.

Het beste antwoord

Overbeharing is nog geen weerwolfsyndroom, daarbij is sprake van een hele ernstige vorm van hypertrichose. Een onregelmatige menstruatie is op jouw leeftijd normaal.

Als het in je familie zit, is de kans vrij groot dat het inderdaad gaat om iets wat binnen jouw familie normaal is en er geen sprake is van een - bijvoorbeeld hormonale - afwijking. Haargroei heeft ook vrij sterke etnische verschillen: vrouwen uit noord-Europa hebben vaak een hele lichte huid en weinig lichaamsbeharing, terwijl vrouwen met een wat donkerder huid vaak ook meer opvallende lichaamsbeharing hebben. Vrouwen uit Noord-Afrika en het Middellandse Zeegebied hebben vaak meer lichaamsbeharing en gezichtsbeharing. Wat je 'normale' haargroei vindt en wat je ziet als 'overbeharing', hangt onder meer af van wat je om je heen ziet bij andere vrouwen.

Hirsutisme is een specifiek type overbeharing bij vrouwen in een 'mannelijk' patroon. En ook daarin geldt weer: wat je overbeharing vindt en wat je normaal vindt, hangt af van onder meer je afkomst, wat je gewend bent bij andere vrouwen te zien, en waarschijnlijk ook van je eigen smaak.

Op zich doet het er niet zo heel veel toe: als je veel haargroei hebt op je gezicht of lichaam en je stoort je daaraan, dan kun je daar - als je dat wilt - iets aan laten doen. Of dat op jouw leeftijd nu zo verstandig is weet ik niet, maar je kunt altijd advies vragen bij je huisarts en/of een schoonheidsspecialiste. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om in eerste instantie de haartjes tijdelijk te (laten) verwijderen of te maskeren (bijvoorbeeld door ze te bleken, zodat ze minder opvallen) zodat je over een paar jaar (als je hormonen ook wat meer gestabiliseerd zijn) altijd nog kunt beslissen of je kiest voor een meer definitieve behandeling.

Een schoonheidsspecialiste of huidtherapeut kan je meer vertellen over je opties. Ik raad je wel echt aan om je te laten adviseren door een professional. Behandelingen voor overbeharing bij vrouwen worden in veel gevallen zelfs vergoed door de zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt. Mijn moeder doet aan laseren, dat word vergoed door haar zorgverzekeraar. Maar i mag dat op deze leeftijd natuurlijk niet. Ik weet niet op welke methode ik dit weg kan krijgen voor nu, want het heeft namelijk een best grote invloed op mijn leven. Maar zo onzeker ben ik er niet erg over. Op school zeggen ze er niks van

Andere antwoorden (1)

Hoe ziet hirsutisme eruit ?

Er bestaat een toegenomen zichtbare haargroei in het snor- en (bakke)baardgebied en er zijn dikkere en donkerder haren dan normaal aan de ledematen. Ook kan er toegenomen haargroei zijn van de borsten, het schaamgebied (uitbreiding naar de navel toe) en in de bikiniregio (uitbreiding naar de bovenbenen toe)

Hoe wordt de diagnose van hirsutisme gesteld ?

De diagnose hirsutisme wordt op gesteld op het klinische beeld. Bij verdenking van een hormonale oorzaak wordt de patiënte doorverwezen naar de gynaecoloog.
fremar