Waarom word er geen pneumokokkenvaccinatie aangeboden voor ouderen?

Beste mensen,

Ik vroeg me af waarom mensen boven de 60 jaar een griepprik aangeboden krijgen en geen pneumokokkenvaccinatie?

Men krijgt de griepprik om longontsteking te voorkomen. Toch? Of heb ik dat fout?

Maar als men een pneumokokkenvaccinatie krijgt dan is de kans dat een griep uitmondt in een longontsteking toch met 75 procent verminderd?

Men kan dan wel griep krijgen zonder een hele grote kans op complicaties.

Of zit ik niet in de goede richting te denken. Ik heb gekeken wat er allemaal in die griepprik zit en vraag me daarom af waarom geen prneumokokkenvaccinatie? Pneumokokkenvaccinatie is geen ani-biothica en als en minder complicaties zijn is er ook minder anti-biothica nodig toch?

vr gr Gonna

8 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K
Erna55
8 jaar geleden
Pneumokokken is een verzamelnaam. Er zijn 90 typen pneumokokken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En van griep zonder longontsteking kun je ook overlijden als je al wat zwakker bent.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat is de reden voor de griepvaccinatie: griep is griep, heel iets anders dan een verkoudheid, en zelfs iets heel anders dan een zware verkoudheid. Griep kan dodelijk zijn, zeker voor zwakkeren. Vandaar de vaccinatie. De vaccinatie wordt dus niet aangeboden om longontsteking te voorkomen, maar om griep te voorkomen.
gonna
8 jaar geleden
maar ouderen die een zware griep krijgen gaan bijna altijd dood doordat ze juist door die griep longontsteking krijgen toch? Ik hoor om me heen dat ze dus niet aan de griep zelf overlijden, maar door de complicaties van longontsteking. Daarom stel ik deze vraag waarom er dan geen preumokokkenvaccinatie word gegeven. gr Gonna
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, ouderen met griep gaan dood aan griep. Ouderen met een longontsteking gaan dood aan een longontsteking. Een longontsteking krijg je niet van griep. Je bent er hooguit vatbaarder voor als je al ernstig verzwakt bent door de griep.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
vraagsteller heeft wel een punt.
http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/griep/item32595
"Grieppatiënten van 50 jaar of ouder, ... lopen het risico longontsteking of andere bijkomende infecties te krijgen. Boven de 65 jaar zijn longontsteking en griep de vijfde doodsoorzaak."
http://www.degrotelongontstekingmeting.nl/1878/veel-longontsteking-door-griep. Of er getallen bekend zijn of enkel griep of griep met longontsteking of ... de doodoorzaak is weet ik niet.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dan zou je dus ook moeten vaccineren tegen al die andere mogelijke bijkomende infecties. Nuttiger is het die ene bron-infectie te voorkomen. De griep dus. Althans, voor zover dat mogelijk is - griep is (helaas) een snel muterend virus, waardoor het elk jaar weer de vraag is of we goed of niet-zo-goed hebben gegokt wat de samenstelling van het vaccin betreft. Niet te vergelijken met bijvoorbeeld mazelen, polio, difterie en dergelijke die niet of nauwelijks muteren, zodat we een zeer effectief vaccin hebben kunnen ontwikkelen.
gonna
8 jaar geleden
Ik ga het toch nog eens verder uitzoeken hoe dat zit met die pneumokokkenvaccinatie. Wat voor mij de beste optie is. Zelf onderzoeken en nadenken is sowieso nooit verkeerd, dan klakkeloos aan te nemen dat een girepprik de beste oplossing is. Ik heb een keer de griepprik gehad en had een paar maanden last van spierppijn. Ik ben een fanatiek sportster en dan merk je heel goed of er iets met je lichaam gebeurd. Ik ben er nog niet uit. vr gr Gonna
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gonna je kan het altijd met de huisarts bespreken, die kent jou gezondheid het beste en kan je persoonlijk advies geven. Die prik is zo gezet en hoeft voor volwassenen maar 1x. Je zult deze waarschijnlijk wel zelf moeten vergoeden. Dat zal hoogstends een paar tientjes zijn. Toch zou ik de jaarlijkse griepprik zeker nog overwegen. Met een fikse griep alleen al kun je al in het ziekenhuis belanden. En je kan alsnog een longontsteking krijgen door andere bacteriën dan pneumokokken.
Cryofiel
8 jaar geleden
In aanvulling kun je eens een bloedonderzoek laten doen om te kijken of er wellicht een oorzaak voor de spierpijn kan worden gevonden. Waar ik aan denk is bijvoorbeeld een vitamine-D-gehalte dat nog maar nét voldoende is. Je zit dan op de grens van spierpijn. De griepprik zou je dan nét dat kleine tikje extra kunnen geven dat ervoor zorgt dat je lage hoeveelheid vitamine D tot echte spierpijn leidt. (Spierpijn in de grote skeletspieren is één van de symptomen van een gebrek aan vitamine D.) Ik noem dit slechts als voorbeeld. Prik me dus niet vast op de vraag of je daadwerkelijk een te laag gehalte aan vitamine D hebt - daar gaat het voorbeeld niet om, het gaat erom dat er een *andere* oorzaak zou kunnen zijn voor je spierpijn, en dat die oorzaak alleen maar tot merkbare spierpijn leidt als je een injectie hebt gehad. Het is natuurlijk ook mogelijk dat die spierpijn niets met je injectie te maken had, maar met iets anders.

Antwoorden (3)

De griepprik is niet om longontsteking te voorkomen. Met de griepprik krijg je een minimale hoeveelheid influenza ingespoten, waardoor je lichaam antistoffen gaat opbouwen. Als je later via de regulaire weg besmet wordt met influenza, dan heb je al antistoffen in je lichaam en zal je niet (of in elk geval minder) ziek worden als zonder antistoffen.

Toegevoegd na 1 minuut:
N.B. als je een flinke influenza (griep) hebt ben je wel gevoeliger voor een longontsteking.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een vaccin tegen pneumokokken helpt om longontsteking te voorkomen bij 65-plussers.
http://www.vaccinatieonderzoek.nl/in_het_nieuws/vaccin_reduceert_kans_op_longontsteking_in_ouderen/30
Pneumokokken, streptokokken, stafylokokken, het zijn allemaal bacteriën die (ernstige) ziekteverwekkers kunnen zijn.
Daar bestaan geen vaccins voor om de ziekteverschijnselen die door die bacteriën worden veroorzaakt te bestrijden.
Bacterie infecties worden bestreden met antibiotica op het moment dat de infectie een feit is, die dan samen met het eigen lichaam de ziekteverwekkers te lijf gaan en doden.
Daarom kan men een bacterie niet met een vaccin preventief bestrijden.

Virussen zijn een andere orde ziekteverwekkers, die wel gevoelig zijn voor tegen hen gerichte vaccins.
Een griepvaccin (overigens ook andere vaccins) wordt ontwikkeld met behulp van doodgemaakte virussen.
En dan vooral van die virussen die men ontdekt heeft en waarvan men verwacht dat deze massaal aanwezig kunnen zijn in de aankomende periode om een griep te ontwikkelen.

Een (griep-) vaccin grijpt in op diverse manieren. Enerzijds probeert het de vermenigvuldiging van het virus tegen te gaan, anderzijds mobiliseert het vaccin het menselijk lichaam om anti stoffen aan te maken tegen het aanvallende virus, zodat ook het eigen lichaam de aanwezige virussen zal doden. Dit laatste lukt niet altijd zodat een vaccinatie niet altijd een garantie is dat men niet ziek zal worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Ook tegen bacteriën is vaccinatie mogelijk. Er worden dan (fragmenten van) bijvoorbeeld oppervlakte-eiwitten van de bacterie geïnjecteerd. Het immuunsysteem leert die oppervlakte-eiwitten te herkennen en te bestrijden. Komt later de echte bacterie binnen, dan zal het immuunsysteem die eiwitten herkennen en aanvallen - en daarmee de bacterie zodanig verminken dat die geen kans meer heeft. Lees bijvoorbeeld de Wikipedia-pagina over difterie. Ik citeer:
"Difterie [...] is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door een bacterie (Corynebacterium diphtheriae) [...]. Difterie was voordat vaccinatie algemeen gebruikelijk werd een van de meest voorkomende doodsoorzaken bij kinderen." Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Difterie .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het difterie vaccin bevat eiwit ja, specifiek het toxine. Voor pneumokokken wordt een polyvalent polysacchariden vaccin gebruikt, dus suikers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan wel degelijk, lees dit artikel maar eens:
http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/article/detail/4101766/2015/07/16/Ook-prikprogramma-voor-zeer-vatbare-ouderen.dhtml
gonna
8 jaar geleden
Ik had dat vermoeden ook. Maar ben nog niet helemaal overtuigd. De griepprik heb ik sowieso opzij gezet. Ik ken mijn lichaam zeer goed doordat ik een sporter ben. Ik weet ook zeker dat direct na de griepprik de spieren zwakker werden. Ik kon vijf minuten plank doen en dat op mijn leeftijd. Na de griepprik heb ik het nooit meer zo goed op kunnen pakken. Ik kan het nog wel, maar niet meer zo lang, want dan zak ik door. En dat is niet de ouderdom, want dat zou geleidelijk moeten gaan. Dit was direct na de griepprik. Pas na drie maanden na de griepprik begin ik het langzaam aan weer wat op te pakken, maar nooit meer zoals voorheen. Voor mij geen griepprik meer Dus al zegt iedereen het kan daar niet van komen. Ik geloof dat echt niet. Misschien dat pneumokokkenvaccin voor mij een beter alternatief is. Ik ga het nog heel goed uitzoeken. Ik heb trouwens al heel veel aan wat de goeie vragers mij aangeboden hebben aan informatie. Heel veel dank daarvoor. vr gr Gonna
Het in Nederland in het rijksvaccinatieprogramma opgenomen pneumokokken vaccin is met name bedoelt om hersenvliesontsteking tegen te gaan (samen met meningokokken en Haemophilus).

De meeste ouderen zullen al in contact zijn geweest met deze bacteriën en zullen al enige bescherming hebben. Bovendien als je afweer verzwakt is door griep, kunnen allerlei soorten bacteriën een longontsteking veroorzaken. Die kunnen niet allemaal gedekt worden door vaccins.

In andere landen, bijvoorbeeld Groot-Brittanie, wordt wel het pneumokokken vaccin gegeven aan 65+'ers. Het is dus ook een kwestie van beleid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beleid of willekeur?
Het zal waarschijnlijk weinig uitmaken, dan is het net welke afweging gemaakt wordt.
+ (dit is het enige antwoord dat ingaat op de hoofdvraag)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op grond van een onderzoek van Professor Marc Bonten van het UMC Utrecht is aangetoond dat het vaccin tegen pneumokokken helpt om longontsteking te voorkomen bij 65-plussers.
http://www.umcutrecht.nl/nl/Over-ons/Nieuws/2015/Vaccinatie-geeft-minder-longontsteking-bij-ouderen
Bij het zien van de bijgaande foto ben ik al weg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is het beleid dat in dit land gekozen is. Kosten-baten spelen hierin vaak een grote rol. Vaccins worden niet per willekeur ingevoerd of uitgesloten. @JoanDArc het verbaast me eigenlijk dat het longontstekingen zoveel verminderd. De afweer in de longen is toch anders dan systemisch. Je kan er altijd om informeren bij de huisarts. Voor groepen met luchtwegklachten (astma, COPD bijv.) zou dit best kunnen schelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Sebas86, het heeft de onderzoekers ook verbaasd, vandaar deze grootscheepse studie onder leiding van deze topwetenschapper.
http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Nieuwsberichten/2015/Marc_Bonten_nieuwe_topwetenschapper_bij_het_RIVM