Waarom wordt tekendraaien als verwijdermethode niet gepromoot?

Een teek kan worden verwijderd door met een vinger op de huid rondjes rond de teek te draaien, zodanig dat de vinger daarbij steeds de teek blijft raken. De teek heeft de snuit vast in de huid maar haar lichaam draait waardoor zij getordeert raakt. Na een minuut of 3 laat zij daardoor haar snuit los en kan worden opgepakt. Voordeel van deze verweijderwijze is dat geen snuitdelen achterblijven, noch tekenspeeksel wordt uitgespuwd. Verder vergt het geen gereedschap.
Waarom wordt in voorlichting hierover nooit gesproken?

8 jaar geleden
in: Ziekten
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is je bron???
Ik heb dit op sites van mensen die deskundig mogen worden geacht nog nooit gelezen. Het lijkt me, eerlijk gezegd, een broodje aap.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je gedurende drie minuten rond de teek draait zodanig dat deze tordeert, dan moet de teek er inmiddels als een enorme spiraalveer uitzien, met tientallen wentelingen. Voorts vraag ik me af of echt vast staat dat de teek niet spuwt in die omstandigheden. Ik denk dat het niet mogelijk is om een teek gedurende vele minuten om zijn as te draaien. Ook is niet aannemelijk dat de teek niet gaan spuwen. Dit is de reden van dat de methode niietnwordt aanbevolen.
Ritsuka
8 jaar geleden
Volgens mij werkt dit niet
Erna55
8 jaar geleden
@Poet : Ik heb deze methode nog niet gevonden. Heb je een bronvermelding ?
Poet
8 jaar geleden
Ik heb dit al bijna 10x zien doen door een dierenarts. En het werkt

Het beste antwoord

Dit wordt niet gepromoot omdat het volgens de huidige richtlijnen niet aangeraden is om zoiets te doen.

Een snelle verwijdering is belangrijk en in dit geval ben je drie minuten lang met de teek bezig. Je zegt dat de teek geen tekenspeeksel uitspuwt als je dit doet, maar daar heb ik mijn twijfels over, eerlijk gezegd. Als ik hier in fout ben mag je me gerust corrigeren, maar ik denk dat een teek die drie minuten lang aangeraakt en rondgedraaid wordt wel wat maaginhoud zal achterlaten in de huid. En dat is natuurlijk hetgeen dat vermeden moet worden, want het is via die weg dat mensen een allergische reactie of de ziekte van Lyme kunnen krijgen.

Op http://www.gezondheidsnet.nl/teken/hoe-verwijder-je-een-teek staat: "Ga niet lopen rukken, trekken, draaien of knijpen in de teek. Dan loop je het risico dat de teek zijn maag leegt in je bloed, met alle mogelijke besmettingsgevaren van dien."

Op http://www.lymenet.nl/info/teek-verwijderen staat: "Er is veel onduidelijkheid en tegenstrijdigheid over het verwijderen van teken. Volgens sommige bronnen moet een teek absoluut niet worden gedraaid, terwijl andere bronnen juist melden dat de teek alleen moet worden gedraaid, en er niet aan moet worden getrokken. Een misverstand is dat teken zich in de huid zouden schroeven, en in de tegenovergestelde richting kunnen worden uitgeschroefd. Teken schroeven zich niet in de huid, en kunnen dan ook niet worden uitgeschroefd. Echter, aangezien de hypostoom (steeksnuit) een soort weerhaakjes heeft, zou een licht draaiende beweging verwijdering mogelijk makkelijker kunnen maken. Draaien verhoogt waarschijnlijk wel de kans dat de hypostoom afbreekt. Over het wel of niet draaien van de teek, en met of zonder daarbij te trekken, bestaat onduidelijkheid."

Bij de tekentang, de tekenpen en de tekenlasso heb je inderdaad de kans dat er iets achterblijft. Ze hebben echter ook een apparaatje waarmee de teek bevroren kan worden, zoals dat ook bij wratten gebruiken. Det zou de teek meteen doden, waardoor die loslaat en geen kans heeft om de maaginhoud te lossen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het uitdraaien van een teek kan ook veel sneller en daardoor wellicht ook met minder risico op het door de teek uitspugen van zijn maaginhoud m.b.v. een plastic voorwerpje dat je onder de teek 'wrikt'. Het lijkt op een heel klein koevoetje en wordt geleverd in twee groottes zodat je zowel kleine teekjes die zich net hebben vastgezet, als dikke volgezogen teken probleemloos kunt verwijderen.
Deze handige tekenverwijderaartjes heb ik ooit bij de dierenarts gekocht en sindsdien wil ik nooit meer anders gebruiken, ik vind ze echt ideaal en het tot nu toe heb ik alle teken (klein en groot) onbeschadigd uit de huid van mijn honden weten te draaien, zonder dat de huid van de hond geïrriteerd raakt.
De werkwijze is heel eenvoudig:
1. Kijk hoe de teek in de huid vast zit. Een klein teekje verwijder je met het kleinste tekenvorkje. Een kleine teek is meestal nog tamelijk plat en is het makkelijkst te verwijderen als je de sleuf van het tekenvorkje zó onder de teek doorschuift dat je teek op z'n smalst er over schuift ipv op z'n breedst. Het is de bedoeling dat het monddeel van de teek zich onder de sleuf van het tekenvorkje bevindt en het lichaam er ahw boven op rust. Een volgezogen teek is overal rond maar omdat er dus wat ruimte tussen monddeel en lichaam is, kun je ook deze teek er makkelijk op schuiven. Daarvoor gebruik je het grotere tekenvorkje.
2. Schuif het tekenvorkje voorzichtig onder de teek door totdat je hem zover hebt doorgeschoven dat hij niet meer verder kan. Probeer het tekenvorkje evenwijdig aan de ondergrond te houden (de huid dus) zodat er zo min mogelijk een hefboombeweging ontstaat.
3. Als de teek geheel op het vorkje geschoven is, draai je het vorkje voorzichtig met de klok mee rechtstandig van de huid af naar boven. Als je het langzaam doch gestaag doet, merk je dat de teek los laat en zie je bij grotere teken vaak de pootjes etc. bewegen.
Zorg dat je een stukje keukenpapier hebt waar je de teek meteen in kan deponeren. Ook een flesje met een ontsmetter is handig om even een druppeltje daarvan op het onstane wondje aan te brengen. Spoel het tekenvorkje even af met water en zeep voordat je hem opbergt.