Welke gevaarlijke ziekten en aandoeningen zijn besmettelijk of overdraagbaar?

Welke ziekten en aandoeningen die een gevaar kunnen zijn voor het leven van een mens zijn besmettelijk/overdraagbaar? Daarmee bedoel ik van mens en dier naar de mens. Of waar zou ik hier een overzichtje van kunnen vinden? Puur nieuwsgierigheid.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K

Het beste antwoord

Deze vraag is veel te breed om hier te kunnen beantwoorden.
Elke infectieziekte is besmettelijk (en dat is hetzelfde als overdraagbaar). Dus elke ziekte die veroorzaakt wordt door een bacterie, virus, schimmel, parasiet of prion is besmettelijk; de mate waarin ze besmettelijk zijn verschilt nogal, maar (zeker in theorie) kunnen ze allemaal van de ene op de andere mens overgebracht worden.

Nu is het zo dat lang niet elke ziekte ook als gevaarlijk gezien wordt, weinig mensen zullen bijvoorbeeld schrikken van een verkoudheid. Toch is het zo dat elke ziekte voor sommige mensen gevaarlijk kunnen zijn. Als een patiënt bijvoorbeeld ernstig verzwakt is (om wat voor reden dan ook) dan kán een 'simpele' verkoudheid net voldoende zijn om de patiënt te doen overlijden. De kans is natuurlijk erg klein, maar dat soort omstandigheden zijn te bedenken.

Heel strik genomen is het antwoord dus "elke infectieziekte." Het is onmogelijk om hier een complete lijst van alle infectieziekten te noemen. Tinus1969 geeft een link met al een flinke lijst, maar ook die lijst is niet compleet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ga er vanuit dat alle door virussen en bacterieen veroorzaakte ziekten in meer of mindere mate besmettelijk zijn.
Daarnaast wordt een lijst met ziekten gehanteerd die speciale maatregelen vereisen en waarbij gedwongen behandeling kan worden opgelegd.
Zie bron