Bij welke nierziektes zijn donoren nodig?

Bij welke nierziektes, die niet meer te genezen zijn, komt een donornier aan bod? Het lijkt mij zo, dat dit bij de kleine probleempjes met een nier niet nodig zal zijn. Als je nier(cel)kanker hebt, kan je dan ook een donornier krijgen, of gaat dit niet op de één of andere manier?

Bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K
Erna55
9 jaar geleden
Er zijn tientallen soorten nierziekten.
Bij een klein aantal doen de nieren niet meer wat ze moeten doen: het verwijderen van afvalstoffen en vocht uit bloed halen.
Bij de nieraandoeningen die dodelijk zijn wordt er gezocht naar donoren. http://www.nierstichting.nl/nieren/nierziekten/welke-nierziekten-zijn-er

Antwoorden (2)

Er zijn meerdere ziektes waarbij een nier , of eigenlijk nieren minder gaan functioneren.
Het komt er op neer dat de afvalstoffen uit je bloed er steeds slechter uitgefiltert worden.
En je dus inweze je zelf vergiftigd.

Op het moment dat je nieren nog maar voor c/a 15% functioneren, zal je dus ongeveer aan de dyalise moeten.
Dit is een apparaat, dat je bloed zuiverd.
Op dat moment kom je pas in aanmerking voor een donornier van een overleden iemand.....echter is de wachttijd hier ongeveer 4 jaar voor.
Een donornier van een levende Donor, kan aanmerkelijk korter, dit omdat je deze wellicht zelf aan kan dragen.
Een donornier van een levende donor gaat ongeveer 20 jaar mee, en van een overleden persoon c/a 10 jaar.

Ik hoop dat je met dit antwoord al iets verder komt.

M.v.g ......een Nier-Donor
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, dit heeft een hoop duidelijk gemaakt. Wat goed dat je een nier-donor bent!
Frimu2
9 jaar geleden
Dank je wel, voor mij was het uiteindelijk vanzelfsprekende situatie .En ben dus blij dat ik het heb mogen doen. Indien je nog vervolg vragen heb hoor ik het graag.....want als je door zo'n molen gaat ben je ongemerkt ineens een transplantatie expert ;-)
Er is niet een bepaald aantal, of een bepaalde groep, nierziekten die transplantatie nodig maken. Zo'n beetje elke ziekte die je aan je nieren kan hebben verslechterd de functie van de nier. Als de nierfunctie te slecht is geworden, en als de patiënt 'geschikt' is voor transplantatie dan komt die patiënt ervoor in aanmerking.

Bij het metabolisme van je spieren komt het eiwit creatinine vrij in je bloed. Creatinine wordt vrijwel alleen door je nieren uit het bloed verwijderd. Als de nieren goed werken dan blijft de hoeveelheid van dit creatinine laag, bij slechtere nieren zal de hoeveelheid dus stijgen. Daarom gebruiken artsen de hoeveelheid creatinine in het bloed als maat voor je nierfunctie.
Via een wiskundige berekening wordt van de hoogte van het creatinine vervolgens de nierfunctie berekend (de zogenaamde MDRD, of eGFR)
Probleem hierbij is dat je nieren een erg grote overcapaciteit hebben. Dit betekent dat je nieren erg lang in staat blijven om alle afvalstoffen (inclusief creatinine) uit het bloed te verwijderen. Pas als je nieren het nog maar voor iets van 5-10% doen begint het creatinine in het bloed daadwerkelijk te stijgen. Op zich geen probleem, aangezien het voor je lichaam dus eigenlijk geen probleem is als je nieren 90% van hun functie verliezen, maar een stijging van het creatinine betekent dus wel dat er al flinke schade is.
Een eGFR van >90 is normaal. eGFR<30 is ernstig functieverlies, eGFR <20 is pre-dialyse en eGFR<15 is eindstadium nierfalen. Bij eGFR<15 doen de nieren het zo slecht dat dialyse of transplantatie nodig is. (Leken hebben er wel eens over dat transplantatie begint bij een nierfunctie van 15%, ze bedoelen dan dus een eGFR van 15. De nierfunctie wordt door artsen niet uitgedrukt in procenten, in percentage gemeten zou de functie ver onder de 15% liggen; rondom de 1%)

Het gaat dus alleen om de functie van de nier, niet om de onderliggende oorzaak.
Om echt in aanmerking te komen moet de patiënt natuurlijk wel aan voorwaarden voldoen; hij moet de operatie bijvoorbeeld kunnen ondergaan en nog een voldoende levensverwachting hebben.

Bij niercelkanker zal meestal geen transplantatie nodig zijn. Hierbij is namelijk slechts één nier aangedaan. Als die verwijderd wordt dan blijft er nog een nier over; dat is voldoende om normaal mee te leven. Als een patient met maar één nier niercelkanker krijgt in die nier, dan is transplantatie zeker een optie. Wel moet de levensverwachting er voldoende voor zijn, dus geen uitzaaiingen bijv.