Is er ooit onderzoek gedaan naar een verband tussen het gebruik van drugs in het uitgaansleven en de kinderen van nu ?

Vanaf de jaren 50/60 is er veel geëxperimenteerd met psychedelische en zogenaamd geestverruimende drugs. In eerste instantie in medisch verband maar omdat dat commercieel zeer winstgevend is zijn die middelen dan ook in razend tempo ontwikkeld en worden door onnoemelijk veel mensen o.a. in het uitgaanscircuit gebruikt vooral in de pubertijd en vaak ook nog een tijdje daarna.Deze mensen zijn lang niet allemaal voor het leven verslaafd maar vele krijgen juist na de jeugd en jong volwassen uitspattingen een baan en gezin en een huiselijk leventje.Nu is er veel onderzoek gedaan naar verslaafden en drugsgebruik maar hoe zit het met de mensen die veel geslikt en gesnoven hebben in hun jonge jaren tijdens het uitgaan maar die later een regulier ` kantoor` leven leiden. Weten we iets over hun ontwikkeling en dat van hun nazaten ? Is er onderzocht of er naast onze verkeerde voedingsgewoonten en dergelijke verband is tussen zulk drugsgebruik in het verleden en de ontwikkelings/gezonheidsproblemen van kinderen van nu zoals ADHD, borderline, autisme, dyslexie en intolerantie voor veel stoffen en andere allergieën ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K

Antwoorden (1)

Eigenlijk is dus je vraag wat voor invloed drugs op de ontwikkeling van een ongeboren kind hebben. (het decennium waarin dit gebeurt lijkt me niet relevant)

Cocaïne kan tot hersenbeschadiging en hersenbloedingen leiden; heroïne tot groeiachterstand, vertraagde motorische ontwikkeling en leer- en gedragsstoornissen.
Cannabisgebruik tijdens de zwangerschap kan leiden tot problemen met concentratie en impulsiviteit.
Alcohol tijdens de zwangerschap kan zeer schadelijk zijn. De kans op leer- en concentratieproblemen neemt al toe als de moeder minder dan één glas alcohol per dag drinkt. Naarmate de moeder meer drinkt, is het risico op schade groter, maar er is geen veilige ondergrens! De meest ernstige vorm van alcoholschade is het Foetaal Alcohol Syndroom, waarbij ernstige neurologische problemen kunnen optreden.

Hallucinogene drugs, zoals paddenstoelen, LSD, DMT, ayahuasca zijn allereerst al niet/nauwelijks verslavend. Ten tweede is er tot op heden geen verband aangetoond tussen ontwikkelingsstoornissen en hallucinogene drugs.
Het wordt echter niet aangeraden dergelijke drugs tijdens de zwangerschap te gebruiken; puur omdat het beter is voor het ongeboren kind als deze zich in een stabiele, rustige omgeving kan ontwikkelen.

In het kort de middelen die in de jaren '60/'70 van de vorige eeuw populair waren (voor zover ik weet waren drugs voor recreatief gebruik in de jaren '50 nog niet echt in zwang)

Alcohol: Tijdens zwangerschap zeer schadelijk. In grote hoeveelheden ook voor de zwangerschap al.

Cannabis: Tijdens zwangerschap mogelijk schadelijk. Buiten zwangerschap geen causaal verband met ontwikkelingsstoornissen. Voor de zwangerschap wel mogelijk negatieve invloed op bevruchtingskans.

Cocaïne: Tijdens zwangerschap zeer schadelijk. Voor de zwangerschap bij veelvuldig gebruik mogelijk schadelijk voor de eicel en kwaliteit van sperma.

Heroïne: Tijdens zwangerschap zeer schadelijk. Voor de zwangerschap kan het leiden tot afname geslachtshormonen; dus ook zeer schadelijk.

Hallucinogene drugs: Geen negatieve invloed bekend; afgeraden tijdens zwangerschap met het oog op stabiliteit en rust voor het ongeboren kind.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee de vraag ging juist specifiek over de periode waarin de partydrugs volop in gebruik waren.( Daarvoor werden ze voornamelijk in de psychiatrie getest en ontwikkeld. Tijdens de oorlog hadden de ontwikkelaars en onderzoekers carte blanche).Maar de periode vanaf 60/70 waarin de gebruikers zo rond de pubertijd waren. En die later na hun pubertijd gewone rustige levensstijlen hadden. Die mensen bedoel ik. Dat zijn er heel erg veel die op latere rustigere fases van hun leven gezinnen zijn begonnen.Die mensen en hun kinderen is daar ooit onderzoek naar gedaan ? Ivm het eventuele verband tussen vroeger partydrugsgebruik en latere problemen in de ontwikkeling en resistentieproblemen bij hun kinderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het decennium waarin dit gebeurde is juist de essentie vd vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Ivm het eventuele verband tussen vroeger partydrugsgebruik en latere problemen in de ontwikkeling en resistentieproblemen bij hun kinderen." Op welk mogelijk verband doel je dan?
Voor de biologische effecten maakt het decennium niet uit.
Doel je dan op verschillen in manier van opvoeden of iets dergelijks?