Kun je ziek worden van niet goed schoongemaakt luchtverversingssysteem van een vliegtuig?

Het is me nu al 3x overkomen. Een aantal dagen na een vliegtuigreis ben ik verkouden/grieperig geworden. Het lijkt wel of er meerdere virussen een aanval op m'n lichaam uitvoeren. Het is niet zomaar een verkoudheidje. De rest van het jaar ben ik eigenlijk nooit ziek. Is het mogelijk dat dit veroorzaakt wordt door virussen in het ventilatie- of luchtverversingssysteem van een vliegtuig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (1)

Ik ga er (voor het gemak) vanuit dat schoonmaak aan het airco systeem in het onderhoudsschema zit.
Uit de airconditioning komt vrij droge lucht. Dat vinden je slijmvliezen niet zo fijn. Dus ik denk dat het eerder de koude en droge luchtstroom is waar je ziek van wordt.
Probeer een volgende keer eens om het ventilatierooster dicht te draaien of in ieder geval niet in je gezicht te laten blazen.