Kan je pfeiffer krijgen van een drager van deze ziekte?

Ik had gisteren feest. Lang verhaal, maar ik moet het er even bij vertellen. Een teamgenoot van een vriendin heeft pfeiffer, zij hebben laatst uit dezelfde fles gedronken. Dat is een week oid geleden. Zij is hoogstwaarschijnlijk drager, maar het is niet bekend of zij de ziekte ook daadwerkelijk heeft. Nou heb ik gisteren perongeluk uit hetzelfde glas gedronken. Hoe groot is die kans dat ik ook pfeiffer heb? Heb een goed imuunsysteem

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K

Antwoorden (2)

Ja het kan:Vijftien tot twintig procent van de bevolking is drager van het virus, zonder dat dit klachten veroorzaakt. De ziekte is niet erg besmettelijk.
De ziekte van Pfeiffer kan zich op verschillende manier verspreiden:

Via het speeksel bij mond-op-mondcontact.
Bij seksuele activiteit is de afscheiding van de geslachtsorganen besmettelijk.
Door gezamenlijk gebruik van bestek en serviesgoed.
Door bloedtransfusie en beenmergtransplantatie.
fremar
9 jaar geleden
De ziekte van Pfeiffer wordt veroorzaakt door het Epstein-Barr virus. Dit virus komt voor in speeksel en wordt waarschijnlijk ook via speeksel op anderen overgedragen. Daarom wordt het ook wel de kissing disease genoemd. Het komt ook voor dat mensen het Epstein-Barr virus in hun speeksel hebben zonder dat ze de ziekte van Pfeiffer krijgen.
De ziekte is niet erg besmettelijk. Op basis van je verhaal loop je nauwelijks risico dat je de ziekte van Pfeiffer krijgt. Eerst moet die teamgenoot jouw vriendin hebben besmet met het virus en vervolgens moet jij het virus weer via het glas van die vriendin hebben gekregen. Daarnaast heb je een goede weerstand, wat de kans dat je ziek wordt van het virus ook nog eens heel klein maakt. De kans is niet in percentages uit te drukken, maar ik zou me geen zorgen maken.