Hoe komt het dat ik heel vaak ziek wordt? Is dit een alarmsignaal?

En hop ik heb de verkoudheidsvirus "weer" te pakken gekregen.Ik weet het niet de eerste dagen of 5 werd mijn stem hees en hoeste ik ,de dag ervoor dat mijn stem hees was was ik naar een fuif geweest. Het is al zeker de 6a7 de keer of meer dat ik verkouden wordt en om een bepaalde tijd opgezette lymfeklieren in mijn hals. Hoe komt dit toch ik eet dagelijks fruit en neem ijzer tabletten en ik sport en drink en slaap voldoende hoe komt dat nu is dit een teken van een slecht imuumsysteem?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1K

Antwoorden (2)

Het verkoudheidsvirus krijg je van anderen die besmet zijn. Dit door inademing van druppeltjes -al dan niet zichtbaar- die zij door niezen of praten in de lucht brengen. Of doordat je die druppeltjes op je handen krijgt en dan binnenkrijgt als je eet zonder vooraf je handen te wassen.

Waarschijnlijk heb jij werk, school of een sociaal leven waarbij je met veel verschillende mensen te maken hebt. Dat zal binnen zijn (-minder goed geventileerd dan buiten) en waarschijnlijk kom je ook best dicht bij die mensen. Werken met kleine kinderen is een notoire bron van verkoudheid.

Wellicht raak je ook veel dingen aan waarop zulke druppeltjes kunnen zijn neergedaald. Denk aan contant geld, trapleuningen of vasthoudpalen in het openbaar vervoer. En was je je handen nadien niet voor je gaat eten.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerl
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerlijk gezegt heb ik wat smetvrees het minste dat ik aanraak voel ik me vies en was en ontsmet snel mijn handen maar ja
Ritsuka
9 jaar geleden
Van veel je handen wassen word je juist sneller ziek, omdat je dan ook de commensale bacterien wegwast, en je handen door het uitdrogen van de zeep en ontsmettingsmiddel wondjes kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
VOORBEELD: ga eens een half jaar op een boerderij wonen met stallen met paarden, koeien, kippen, geiten, waarbij het uitmesten van de stallen elke dag op je programma staat. Ook paardrijden en daarna verzorgen (hoeven uitkrabben b.v. ) hoort daarbij; mest in de kruiwagen en op de grote hoop kieperen. Moet jij dan eens kijken hoe jouw weerstand omhoog vliegt door te zijn in een meer natuurlijke omgeving waar niet constant elke bacterie wordt weggewassen waardoor onze weerstand steeds minder wordt en we dan elke keer weer een verkoudheid oplopen door rondzwevende virussen in de lucht waar we niet meer tegen bestand zijn doordat we ook steeds de goede bacteriën wegboenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou ik ben 1x in de paar jaar ziek en ben gwn echt een stadsmens :) en was 20000000x mijn handen in verband met mijn opleiding.
jodyenboyke
9 jaar geleden
Sommige mensen hebben gewoon veel weerstand, is denk ik gewoon een feit. Maar ik ben zo'n typetje geweest als Azalaia genoemd en het klopt gewoon wel. Ondanks dat ik nu medicatie slik die mijn weerstand aantast, nu voor het eerst licht verkouden dit jaar. Zit nu niet meer in de paarden maar in de hondenwereld, ben veel buiten, en ben veel gezonder als fam. die overal vies van is......
Met mijn zoon ben ik ook altijd makkelijk geweest, veel beesten in en om het huis, liep regelmatig zonder jas in de kou, ook hij is zelden echt ziek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zwem de hele winter door in de zee,die wel 16 graden,koud kan worden,ik wordt er niet ziek van
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Petje af.....Ik doe het je niet na, maar je bouwt hiermee zeker weerstand op.
Het begint bij gezonde, pure voeding. Je zegt dat je 'dagelijks' fruit eet. Dat wil niets zeggen. Hoeveel fruit eet je, wat voor fruit, biologish of niet biologisch en hoeveel groenten eet je en eet je deze ook rauw en zonder chemische bestrijdingsmiddelen. Zitren er in je eetpatroon veel chemische middelen (e-nummers), geraffineerde suikers (lege calorieen) en veel zout? En bestaat je voedingspatroon uit bewerkte producten en veel dierlijke producten met transvetten, lactose etc. Dan zou het heel goed kunnen dat je lichaam niet voldoende weerstand bezit om virussen buiten de deur te houden.

Ik slik zelf sinds een jaar de female multivitamine van Solgar. Dit is naar mijn weten de beste multi op de nederlandse markt en is niet-synthetisch, waardoor alle vitaminen en mineralen goed worden opgenomen door je lichaam. Probeer daarnaast een voedingspatroon aan te meten met in de hoofdrol (onbespoten) groenten en fruit en pure, echte voeding (kiemen, zaden, noten, peulvruchten). Geen pakjes en zakjes gedoe zeg maar en zo min mogelijk dierlijke producten (vooral rood vlees en melk zijn boosdoeners).

Ik doe dit zelf nu ook ongeveer een jaar en ik heb me nog nooit zo fit en energiek gevoeld. Daarvoor was ik elke 2 maanden verkouden, nu niet meer.