Wat betekend "mediane overleving 34,7 maanden vs. 30,3 maanden" in een onderzoek bij een groep patiënten?

Het gaat met name om de uitleg van: mediane overleving

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
7.2K

Antwoorden (2)

De mediane overleving is de mediaan van de overlevingstijd van de patiënten.

Het hangt van het onderzoek af of de overlevingstijd wordt gemeten vanaf het stellen van de diagnose, of vanaf het starten van de behandeling.

De overlevingstijd is de levensduur vanaf het gekozen moment tot het moment waarop de patiënt overlijdt.

De mediane overlevingsduur is de mediaan van deze overlevingsduur. Wat de mediaan is, staat uitgelegd in onderstaande Bron. Het komt erop neer dat je de overlevingstijd (dus: de resterende levensduur) van alle patiënten sorteert, en dat je dan de middelste waarde uit de gesorteerde lijst neemt.

Toegevoegd na 3 minuten:

De mediaan is dus iets anders dan het gemiddelde.

Voorbeeld: stel dat de resterende levensduur van een groep patiënten respectievelijk 5, 6, 10, 14 en 25 maanden is.

--  De *gemiddelde* overleving is 12 maanden.
--  De *mediane* overleving is 10 maanden.

9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi man, eindelijk iemand die niet bazelt over statistiek.
mediane overleving:
gemiddelde overleving; de periode waarna 50% van de patiënten nog in leven is.

De mediane overleving 34,7 maanden vs 30,3 maanden. Dit betekent dat bij de " nieuwe behandeling" nu na 34,7 maanden nog 50% van de patiënten nog leeft! terwijl in de " oude behandeling" na 30,3 maanden nog50% van de patiënten nog leefde.
Dus de " nieuwe behandeling" rekt het leven met 4,4 maanden.