Kan de ziekte van Lyme de symptomen opwekken van MS?

9 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn zeer veel zeer zeldzame auto-immuunziektes die erg lijken op MS en die in een aantal gevallen spontaan verdwijnen en nooit meer terugkomen. In die zin is het beter om geen (ongezonde) cortisone kuur te starten vooraleer men een redelijke zekerheid heeft dat het wel degelijk om MS gaat.

Antwoorden (2)

De ziekte van Lyme kan allerlei neurologische klachten geven die lijken op die van multiple sclerose (MS). Bijvoorbeeld dubbel of vaag zien, concentratie- of geheugenproblemen, problemen met de urine of ontlasting, tintelingen of uitval in lichaamsdelen, spierzwakte, verkramping van spieren, extreme vermoeidheid, moeilijk kunnen praten, problemen met het evenwicht of duizeligheid, etc. Omdat die klachten zowel voor kunnen komen in het beloop van MS of tijdens een schub (en plotselinge verergering van symptomen bij MS) als bij de ziekte van Lyme en trouwens ook andere neurologische ziekten of aandoeningen die neurologisch van aard lijken maar het niet zijn (zoals bij een conversiestoornis), is het onderscheid soms moeilijk te maken en kan het soms een tijdje duren voor er bij een patiënt met deze klachten de juiste diagnose kan worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beide ziekten tasten de zenuwen aan, en op MRI zien ze er zelfs hetzelfde uit., Dus ja, de symptomen van Lyme kunnen erg lijken op die van MS, en die van MS kunnen erg lijken op die van Lyme. Het stellen van een juiste diagnose is dan ook niet zo eenvoudig, omdat beide eigenlijk door uitsluiting gediagnosticeerd moeten worden ("het kan niks anders zijn") en er geen overduidelijke tests voor zijn die 100 % zekerheid geven.

Het vermoeden rijst zelfs dat er een (oorzakelijk) verband zou kunnen zijn tussen de twee, dan wel dat de oorzaak van MS - die vooralsnog onbekend is - ook in de bacteriële hoek gezocht zou kunnen worden en sterk verwant kan zijn met Lyme.
Het laatste woord is er in elk geval nog lang niet over gezegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De ziekte van Lyme wordt ook eerst onderzocht als er een vermoeden is van MS. Pas als er uitsluiting is van die ziekte spoort men verder de tekenen van MS op.