Wat is ebola en hoe kun je het vermijden eigenlijk?

Ik had gehoord over de ebola virus, en ik vroeg me af wat het was.
Ik heb het op het web gezocht, maar ik vond de tekst best wel lastig om te lezen want ze gebruiken van die moeilijke woorden.

Wil iemand het me hier uitleggen maar wel graag simpel?
En kan iemand me vertellen hoe ik ebola vermijd want ik ben erg van geschrokken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K
Poet
9 jaar geleden
De straat over steken in Nederland is 1000x zo gevaarlij
Ritsuka
9 jaar geleden
kans dat je het hier in Nederland krijgt is echt minimaal. Alleen als je rechtstreeks contact hebt gehad met lichaamssappen van iemand die besmet is (speeksel, bloed, urine, uitwerpselen). Heb je dat niet? dan krijg je het niet

Het beste antwoord

Ebola is een zeldzame maar ernstige infectieziekte die gepaard gaat met bloedingen in het lichaam. De ziekte heet officieel ebola hemorragische koorts. Deze wordt veroorzaakt door een virus (filovirus). De ziekte is vernoemd naar de rivier Ebola in de Congo, waar het virus voor het eerst in 1976 werd gevonden.

De ziekte is alleen besmettelijk via direct lichamelijk contact met een patiënt, of door het slachten en opeten van een ziek dier. Vleermuizen zijn de meest waarschijnlijke bron voor filovirussen. De virussen zijn aangetroffen in verschillende vleermuissoorten die in Afrika leven. Zij verspreiden het virus onder meer via hun ontlasting.
Verschillende dieren in het Afrikaanse tropische regenwoud kunnen met het virus worden besmet, zoals chimpansees, gorilla’s en antilopen. Als mensen deze dieren slachten en eten, kunnen zij het virus ook krijgen.
Mensen kunnen, als zij ziek geworden zijn, andere mensen besmetten via direct contact met bloed, ontlasting, urine, sperma, braaksel en zweet. Verspreiding van het virus via de lucht (bijvoorbeeld door niezen of hoesten) is nog nooit aangetoond.

Je kunt dus voorkomen ebola te krijgen door geen contact te hebben met mensen die de ziekte hebben, en door als je naar Afrika zou gaan geen vlees te eten van vleermuizen, chimpansees, gorilla’s en antilopen.
Amadea
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Daar zijn ze weer, mijn twee anonieme minnaars...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Als je dan mint, zeg dan waarom idd.
paulus811
9 jaar geleden
Er zijn nog wel een paar redenen om geen vleermuizen (niet te vreten) of chimpansees te eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ de minnen zijn zeer onterecht.

Andere antwoorden (2)

Je kan een virus vergelijken met een bacterie. Als je die binnenkrijgt (meestal via je longen of je mond ) word je soms ziek. Soms een beetje (zoals een verkoudheid), maar soms ook erg of zelfs héél erg.
Ebola hoort bij de laatste: die is heel erg, de meeste mensen gaan er zelfs dood aan.

Omdat ebola zo gevaarlijk en bovendien heel besmettelijk is, wordt er in de meeste landen voor gezorgd dat mensen elkaar niet kunnen aansteken. In Afrika gaat dat door allerlei oorzaken echter heel lastig en steken mensen elkaar vaak wél aan. Daardoor zijn er al heel veel mensen ziek geworden en overleden.
Vandaar alle berichten in de krant.

Maar in Nederland hoef je je geen zorgen te maken! Een eventuele besmetting (die zal heus wel eens voorkomen) wordt in de kiem gesmoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is een voorlichtingsdocumentaire geweest op 25 oktober op tv NPO 2. ( kijk eens op uitzending gemist). Daarin wordt gemeld dat ebola een virus is dat alleen verspreid kan worden door mensen die ziek zijn geworden door dit virus. Wie niet ziek is, verspreidt dat virus dus niet. Obama heeft een mevrouw gekust en een hand gegeven, die genezen was. Niets mis mee.
Je kunt alleen de ziekte krijgen door contact met lichaamsvocht ( urine, niezen, braken,poep, urine etc) van de zieke persoon. De dode is ook nog gevaarlijk qua besmetting.
Iemand die ebola krijgt heeft hoge koorts, is doodberoerd, diarree en braken. Pas dan is die persoon besmettelijk en eerder niet.
De ziekte kan meegenomen worden door iemand die uit de besmette gebieden komt en ook ziek is. Gezonde reizigers brengen de ziekte niet over .
Je hoeft totaal niet bang te zijn. In totaal zijn er een kleine 5000 mensen overleden aan de ziekte. Maar griep eist elk jaar meer dan een miljoen mensenlevens.

De ziekte ebola is in een aantall Afrikaanse landen heel hefig. Om te beginnen wonen er ontzettend veel mensen op elkaar in slechte huizen en sloppenwijken. Hygiëne, niemand weet er wat van af en niemand weet iets van gezondheid af. Ze hebben ook begrafenisrituelen die contact met de dode eisen en dat is uiteraard ook bloedlink. Bekend is dat de dode wordt gewassen en dat men dan de kinderen met dat waswater ook wast als ritueel. Dat is gebeurd bij een overleden imam, een hele heilige man. De kinderen die met dat water zijn gewassen zijn allemaal dood gegaan. De mensen hadden geen idee.
In feite moeten de zieken in quarantaine en daar hebben de familieleden geen zin in, snappen niet waarom.
Wie ziek is, die sturen ze niet graag naar een ziekenhuis want ze denken dat de witte dokters ze daar met ebola besmetten zodat ze er dood gaan. Dus verpleegt de familie de zieke en daardoor wordt de hele familie ziek.
In Nederland is dat alles ondenkbaar. Mocht er iemand van verdacht worden ebola te hebben- of de kans dat hij het heeft- dan wordt hij in quarantaine geplaatst en behandeld. Grofweg de helft van de zieken overleeft het en is de rest van zijn leven beschermd tegen de ziekte.
Al met al is er geen enkele reden om bang te zijn. Sommige lieden op internet roepen gelijk dat het het einde is van de wereld en dat we allemaal doodgaan. Kom nou! Oversteken is veel gevaarlijker.