Epilepsie en autorijden, moet ik dit nog ergens doorgeven en is dit strafbaar?

een weekje terug heb ik op weg naar werk (nachtdienst) in een rijdende auto (jaja) een Epilepsie aanval gehad. Wonder boven wonder heb ik hier nauwelijks iets aan overgehouden. Mijn laatste aanval was 9 jaar geleden en ik was inmiddels gestopt met medicijnen. Hier inmiddels weer mee begonnen.
Ik weet dat ik even niet mag autorijden en zal dit ook zeker niet doen maar ik vroeg me af of ik dit nog ergens moet doorgeven. Ik lees op internet iets over eigen verklaring inleveren maar volgens mij is dit alleen als je je rijbewijs wil halen? En is het strafbaar als ik autorij of heeft dit pas consequenties als ik een ongeluk veroorzaak en de verzekering om de hoek komt kijken. Dit laatste is puur nieuwsgierigheid, ik ga echt niet rijden hoor mensen... wees niet bang :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
5.3K

Antwoorden (2)

(Auto)rijden
Een epileptische aanval tijdens het rijden kan ernstige gevolgen hebben. Daarom zijn er in de wet regels opgenomen over rijden en epilepsie. Of mensen met epilepsie mogen deelnemen aan het gemotoriseerde verkeer kan alleen uitgemaakt worden aan de hand van officiële keuringseisen. Deze zijn gebaseerd op het type aanval en de kans op herhaling van een aanval binnen een bepaalde tijd.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft in de Regeling eisen geschiktheid 2000 de regels vastgelegd die gelden voor (auto)rijden en epilepsie. De algemene regel is dat mensen met epilepsie voor het kleine rijbewijs
(groep 1) een jaar aanvalsvrij moeten zijn voordat zij (weer) mogen autorijden. Maar er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld bij één enkele epileptische aanval. Die uitzonderingen staan in de Regeling vermeld. Voor het groot rijbewijs zijn de regels veel strenger. Het advies is om na een epileptische aanval met uw neuroloog door te spreken welke aanvalsvrije periode voor u geldt.

U bent wettelijk niet verplicht om uw epilepsie te melden bij het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Maar u kunt in problemen komen als er onverhoopt een ongeluk gebeurt en u zonder toestemming rijdt. De meldingsprocedure bij het CBR en de Regeling eisen geschiktheid 2000 staan uitgebreid beschreven in de brochure ‘Epilepsie en rijgeschiktheid', die u hier kunt downloaden.

Code 105
De Regeling eisen geschiktheid 2000 is in januari 2013 gewijzigd. Als u epilepsie hebt en geen andere aandoening die de rijgeschiktheid beïnvloedt, krijgt u code 105. Bij code 105 geldt geen onderscheid tussen het rijbewijs voor privégebruik en voor het werk. Met code 105 zijn beroepsmatig personenvervoer, of bijvoorbeeld het geven van rijles, niet toegestaan.
De nationale codes 100 en 101 zijn van toepassing als u epilepsie hebt en een andere aandoening die de rijgeschiktheid beinvloedt. Bijvoorbeeld: hebt u epilepsie, maar ook een ICD (defibrillator) waarvoor code 100 of code 101 geldt? Dan geldt code 100 of 101 en komt u niet in aanmerking voor code 105.

Toegevoegd na 2 minuten:
Aanvulling bij reactie's
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gemiddeld 4 uur per dag Sinds 1 januari is er ook een nieuw advies voor het aantal uren dat iemand mag rijden. Na de vereiste aanvalsvrije periode wordt geadviseerd gedurende twee jaar niet meer te rijden dan maximaal 28 uur per week. Hierbij maakt het niet uit of u deze uren besteedt aan privégebruik of aan beroepsmatig rijden. Deze 28 uur mogen, gedurende de eerste twee jaar, naar eigen inzicht over de week verdeeld worden. Dit komt neer op gemiddeld 4 uur per dag. De verantwoordelijkheid ligt bij de bestuurder zelf.
In Nederland bestaat geen meldingsplicht voor rijbwijshouders: zelfs als je plotseling blind wordt, ben je niet verplicht dit te melden. Tegelijkertijd is het een ieder verboden zich zodanig te gedragen in het verkeer dat daarmee gevaar of hinder zou kunnen ontstaan (art. 5 WVW).

Wanneer je twijfelt aan je eigen rijgeschiktheid, kun je - op vrijwillige basis - een tussentijdse melding doen. Dat doe je gewoon met een Eigen Verklaring. Het CBR kan je eventueel laten beoordelen door een onafhankelijk specialist, en zal beslissen of je bijvoorbeeld tijdelijk ongeschikt bent, of wel geschikt maar voor een beperkte tijd.

Zo'n melding is dus niet verplicht, maar kan vooral handig zijn voor je verzekering. Als je betrokken raakt bij een ongeval, kunnen dit soort dingen namelijk vrij snel tegen je gebruikt worden. Het is goed om dan aan te kunnen tonen dat je ondanks epilepsie en medicatie wel degelijk mocht rijden.

Het is goed om te weten wát de regeling eisen rijgeschiktheid (zie bron) nu precies zegt over epilepsie. Artikel 7.2.2 bepaalt dat je ongeschikt bent tot 1 jaar na de laatste aanval. Uitzonderingen daarop zijn onder meer sporadische epileptische aanvallen, daarbij bestaat slechts 6 maanden ongeschiktheid. Bij myoclonieën of eenvoudig partiële aanvallen kan die termijn 3 maanden zijn. Daarna zul je in eerste instantie rijgeschikt bevonden worden voor 1 jaar, en vervolgens steeds langere perioden.

Nu spreekt de regeling van epilepsie wanneer je in een periode van minder dan 5 jaar 2 of meer niet-geprovoceerde aanvallen hebt gehad. Als ik de regeling goed lees, ZOU het kunnen dat men deze aanval beoordeelt als een eerste aanval, omdat je zo lang aanvalsvrij bent geweest zonder medicatie. Was die periode 10 jaar geweest, dan zou je zelfs geschikt kunnen zijn voor rijbewijzen van categorie 2, waarvoor de eisen echt veel strenger zijn. Bij een eerste aanval kan de periode van ongeschiktheid 3 maanden zijn als het gaat om een geprovoceerde aanval, zoals slaapdeprivatie. Die termijn geldt ook als bij afbouwen of wijzigen van medicatie aanvallen optreden, mits de medicatie direct aangepast wordt. Omdat jij meteen weer met medicatie begonnen bent, KAN het zijn dat een neuroloog een periode van 3 maanden in plaats van 6 zou adviseren.

Je zou ook eerst met je neuroloog kunnen overleggen en zelf de aangegeven periode van ongeschiktheid in acht nemen. De wetgever gaat in elk geval uit van de eigen verantwoordelijkheid van de rijbewijshouder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ voor je uitzoekwerk, hoewel ik die 1 ook wel begrijp, veel te ingewikkeld allemaal, maar makkelijker kan jij het ook niet maken.