Zijn deze moedervlekken gevaarlijk?

mijn vriend heeft 2 moedervlekken die ik er erg eng uit zag zien, dus toen ging hij naar de huisarts die hem naar de huidsrts stuurde, nu heeft hij een afspraak om ze weg te laten halen. ( ik ben erg bezorgt en angstig) ik zou graag willen weten of als dit kanker is hoe groot de kans is dat hij overleefd ( hij is 17) en hoe groot de kans is dat er iets is.

alvast bedankt.

Toegevoegd na 10 uur:
ik heb het trouwens wel gevragd aan zijn arts. maar die zij dat hij er nog niks over mocht zeggen omdat hij geen valse hoop wilt geven.

bijde moedervlekken hebben meer dan 3 kleuren. een is zo groot als mijn pink nagel, een jeukt hem ook.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K
Ritsuka
9 jaar geleden
Het is echt niet zomaar kanker en hij gaat echt niet zomaar dood. Vaak halen ze het gewoon voor de zekerheid weg, het kan ook een goedaardig gezwelletje zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp dat je bezorgd bent, maar de bevindingen van de huidarts zullen toch echt eerst afgewacht moeten worden. Misschien worden de moedervlekken alleen weggehaald uit voorzorg of om cosmetische reden. Of misschien is er nog nader onderzoek nodig.
De huidarts zal je vriend daarover goed kunnen informeren. Voor algemene informatie van huidartsen (dermatologen) m.b.t. tot moedervlekken zie:
http://www.huidarts.info/documents/?v=2&id=202
tinus1969
9 jaar geleden
Precies. Aangezien moedervlekken weghalen een fluitje van een cent is, wordt het vaak 'voor de zekerheid' gedaan.
Ivana
9 jaar geleden
Waarom denken mensen meteen aan het meest dramatische?
Niet doen, is nergens voor nodig. Er moet heel wat aan de hand zijn wil de medische wetenschap er nog niet op ingespeeld zijn. Wacht RUSTIG af. (Ik ben fluitend door een borstamputatie heen gegaan, positiviteit is de beste houding om gezond te zijn en te blijven.)

Antwoorden (1)

Wij kunnen je natuurlijk niet vertellen hoe groot de kans is dat dit huidkanker is. Blijkbaar is er wél genoeg reden om de moedervlekken weg te halen, maar daarmee weet je nog niets: pas wanneer het weefsel is onderzocht, weet de arts met wat voor soort moedervlek je te maken hebt. Onrustige moedervlekken worden die vaak weggehaald om te laten onderzoeken. Maar een moedervlek die 'verdacht' is, hoeft nog geen kanker te zijn.

Sowieso komt huidkanker weinig voor op jonge leeftijd. De meeste mensen met huidkanker zijn boven de 40. De kans dat een gewone moedervlek uiteindelijk ontaardt in een melanoom, is heel klein. Het grootste risico bestaat bij erg grote (groter dan 8 cm in doorsnee) aangeboren moedervlekken. Een kleinere kans bestaat er bij moedervlekken die ontstaan op volwassen leeftijd en ongelijk zijn van kleur of vorm. Een nieuwe moedervlek bij iemand van 17 is in z'n algemeenheid heel normaal; bij moedervlekken die pas ontstaan op volwassen leeftijd, en die dus onregelmatig zijn, moet je alert blijven.

De kans op een echt kwaadaardige moedervlek is op 17-jarige leeftijd dus vrij klein, maar dat is heel algemeen: wij weten natuurlijk niet hoe de moedervlekken eruit zien en wat de reden is geweest om ze te gaan verwijderen. Je zegt dat je ze er 'eng' uit vindt zien, maar je vertelt niet wát er zo eng of verdacht zou zijn aan deze moedervlekken. Het lijkt me daarom verstandig dat je deze vragen stelt aan de arts van je vriend, of dat hij ze stelt. Die kan je veel betere informatie geven dan je ooit gaat vinden via internet, simpelweg omdat die de moedervlekken heeft beoordeeld en de medische voorgeschiedenis kent.

Heel algemeen: aan een huidkanker die niet is uitgezaaid, ga je niet dood. Het moet wél behandeld worden uitzaaien te voorkomen. Er zijn ook typen huidkanker die nooit uitzaaien. Als een melanoom (de huidkanker die vaak ontstaat uit een moedervlek) is uitgezaaid, hangen de kansen op een succesvolle behandeling vooral af van de mate waarin het is uitgezaaid. Maar doordat tegenwoordig huidkanker vaak tijdig wordt ontdekt, worden de overlevingskansen steeds beter. Als het alleen de moedervlek is die kwaadaardige cellen bevat en er zijn geen uitzaaiingen, dan is de kanker weg als de moedervlek met een ruime marge verwijderd is.

Maar nogmaals: stel deze vragen aan zijn arts. Die kan je precies vertellen waarom deze moedervlekken verwijderd worden en of je zorgen al dan niet terecht zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Zie reacties nav je toevoeging:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
maar 8cm of 8mm in doorsnede?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8 cm. 8 mm is gewoon een middelgrote moedervlek, bij de echte grote aangeboren moedervlekken (dat zijn vaak hele donkere plekken) wordt het risico groter naarmate de moedervlek groter is. Die echt grote aangeboren moedervlekken zijn echt de moedervlekken die een vrij groot risico hebben om zich te ontwikkelen tot melanoom. Die 8 cm is blijkbaar een gangbare cut-off, want kom je overal tegen. Kijk bijvoorbeeld:
http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/uiterlijk/pas-op-met-verdachte-moedervlekken/
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/91947-onschuldige-moedervlekken-en-de-kwaadaardige-variant.htmlhttp://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCcQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.skbwinterswijk.nl%2Fwms%2Ffm%2Fuserfiles%2Fdownload%2FB3D46BE2-9FB4-A4FB-F8A4-22AC197AB761.pdf&ei=jZE_VLy1H4rd7QbJ-IHQBw&usg=AFQjCNE4gG0yzIp9mwC04LHekZQsajGL9w&bvm=bv.77648437,d.ZGU
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/41887-moedervlekken-en-hun-gevaar.html
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=6725
http://www.elsevier.nl/Stijl/nieuws/2009/5/Houd-moedervlekken-in-de-gaten-ELSEVIER232545W/ Kleine, aangeboren moedervlekken (kleiner dan 4 cm) en licht verheven egaal gekleurde moedervlekken hebben echt maar een zeer geringe kans om zich kwaadaardig te ontwikkelen. Het zijn die echt grote aangeboren moedervlekken (zeker vanaf 8 cm dus) die echt een risico vormen, en daarnaast de vlakke (in de huid liggende) op volwassen leeftijd ontstane moedervlekken die niet mooi egaal van vorm of kleur zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naar aanleiding van je aanvulling lijkt het te gaan om een atypische moedervlek. Die worden vaak verwijderd, omdat die een wat grotere kans hebben om zich te ontwikkelen tot een kwaadaardige kanker. De kans dat dat gebeurt is - zeker op jonge leeftijd - alsnog niet heel groot, maar vaak worden deze plekken wel verwijderd om er a) zeker van te zijn dat er (nog) geen kanker is en b) de kans dat het zich toch ontwikkelt tot kanker, voor te zijn. Nu kán het natuurlijk zijn dat de moedervlekken al veel langer onrustig zijn er toch kwaadaardige cellen in zitten. Dat is pas met zekerheid te zeggen als de arts de moedervlek heeft laten onderzoeken. Daarom kan hij er nog geen harde uitspraken over doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4 en 8 cm, het staat er inderdaad. Ik wist niet dat ze zo groot konden worden, volgens mij zijn dat wel uitzonderingen, bij zo'n grote moedervlek neem ik aan dat er wel eens een arts naar gekeken heeft. Ik denk dat deze zin in je 1e een belangrijke: (erbij denkend dat verdacht hier een zeer kleine kans is op kanker)
"Een moedervlek die plots groeit kan verdacht zijn, zeker wanneer hij groter wordt dan 6 mm in doorsnee." @vraagsteller: Jullie zullen de uitslag snel hebben, meestal 7 tot 10 dagen. http://www.plastischchirurgen.com/behandeling/plastische-chirurgie/cosmetisch/moedervlekken/
en zelf als het fout blijkt:
"Verreweg het merendeel van de melanoompatiënten krijgt tegenwoordig na verwijdering nooit meer opnieuw klachten."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die aangeboren moedervlekken kunnen inderdaad heel groot worden, soms bedekken ze een behoorlijk deel van iemands lichaam. Die zijn echt anders dan de 'huis-tuin-en-keuken moedervlekken' waarvan vrijwel iedereen er een paar heeft: van die bijna ronde, licht of wat donkerder bruine vlekjes van ongeveer de grootte van een speldenknop die meestal ontstaan bij jonge kinderen en ook nog wel bij pubers. Net als een wijnvlek kan zo'n aangeboren moedervlek soms een paar centimeter in doorsnee zijn, maar kunnen ze ook iemands halve gezicht en hals bedekken, of een ander lichaamsdeel natuurlijk; in het gezicht vallen dat soort dingen nu eenmaal meer op.