Welke ziekte kan plots uitbreken en zorgen dat grote delen van het lichaam gaan ontsteken?

Ik hoorde vanmiddag dat een kennis van vroeger enkele dagen geleden is overleden. Ze is slechts 44 jaar geworden.

Degene die me dit vertelde, had gehoord dat zij iets erfelijks had. Deze aandoening deed normaal gesproken helemaal niets, maar zou elk moment actief kunnen worden. Daarom werd ze hier regelmatig op gecontroleerd.

Twee weken geleden is haar aandoening heel plotseling actief geworden. Het gevolg was dat grote delen van haar lichaam begonnen te ontsteken: ogen, hart, hersenen, grote organen enzovoort. In heel korte tijd is ze in een vegetatieve toestand geraakt, en enkele dagen later is ze overleden.

Welke erfelijke aandoening veroorzaakt deze verschijnselen?

9 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K
Rieneke1
9 jaar geleden
Sarcoïdose?
Poet
9 jaar geleden
Dat zal het vast zijn. Het ziektebeeld is kenmerkend (zie link). Voor een zeer klein deel van de patiënten (1 tot 5%) is sarcoïdose inderdaad de doodsoorzaak.
http://www.sarcoidose.nl/ziektebeeld.html
(zie ook onder "lees meer")
Poet
9 jaar geleden
@Rieneke1: Virtuele plus voor je
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jemig.....en zo jong ; wat verschrikkelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het dichts bij dat ik kom met die - beperkte - symptomen is de Ziekte van Wegener ; maar die is niet erfelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rieneke, een plus erbij. Ik geloof ook dat Sarcoïdose de boosdoener is.

Antwoorden (1)

Dat zou TRAPS kunnen zijn, TNF-receptor geassocieerd periodiek syndroom. Een ontstekingsziekte die gekenmerkt wordt door herhaalde aanvallen van piekende koorts. Deze kan gepaard gaan met buikpijn, overgeven, diarree, rode pijnlijke gewrichten, huiduitslag, spierpijn en zwelling rondom de oogkas. In een laat stadium kunnen ook de nieren beschadigd raken.
Een zeldzame aandoening waarvan minder dan 200 geregistreerde gevallen bekend
zijn, veroorzaakt door een erfelijke afwijking in een bepaald eiwit, de zogenaamde tumor necrose factor receptor I (TNFRI). Patiënten met een afwijking in dit eiwit hebben last van een verhoogde ontstekingsreactie. Het exacte verband tussen de verandering in vorm van de receptor en de afwijkende functie die dat tot gevolg heeft, is nog niet bekend. Het is in ieder geval een steriele ontsteking: er zijn geen
bacteriën of virussen nodig. Wel lijken infectie, letsel of psychologische stress aanvallen te kunnen uitlokken.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea, Bij TRAPS krijgt men juist wel herhaalde pijnaanvallen. Daar spreekt Cryofiel niet over, integendeel.
Ik vermoed dat Rieneke met de suggestie dat het Sarcoïdose zou kunnen zijn, dichter bij de waarheid zit.
Amadea
9 jaar geleden
Dat is echter geen erfelijke aandoening, en bovendien kan je dáárvan genezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij de belangenvereniging Sarcoïdose zegt men dat erfelijke factoren een rol spelen, maar dat is inderdaad iets anders. Via het longfonds wordt gemeld dat Sarcoïdose niet levensbedreigend is.
Als blijkt dat je het bij het rechte eind hebt, dan komt de Plus.