kan schimmel kanker veroorzaken?

Toegevoegd na 54 minuten:
Hier mijn verhaal

Ik woon nu ongeveer 7 jaar in mijn huidige woning. Sinds ik hier woon blijkt er al schimmel te zitten in de badkamer, deze kwam uiteindelijk in de slaapkamer van mijn oudste dochter en in mijn slaapkamer.
Sinds ik hier woon kom ik erg slecht mijn bed uit, heb brandende ogen en heb erg veel last van mijn astma. Ik heb al meerdere malen een longontsteking gehad. Vanaf dat ik hier woon heb ik tijdens een uitstrijkje elke keer een pap3.

Mijn dochter had dezelfde symptonen. Zij was ook erg moe en kreeg huiduitslag. Nu zij op haarzelf woont zijn de klachten minder, maar nu moet zij morgen naar het ziekenhuis omdat er een onderzoek komt naar eventuele baarmoederkanker. Zij heeft 2x een pap3 gehad en onderzoek wees uit dat zij 90% kans heeft op deze aandoening.

Mijn andere dochter slaapt nu op de slaapkamer van mijn oudste dochter. Zij begint sinds ze daar slaapt ook met de nodige dingetjes. De dokter denkt dat zij hooikoorts heeft, maar ik denk dat het van de kamer komt, omdat zij er meer last van heeft als zij wakker word.

Tevens hebben de kinderen veel verschillende soorten huiduitslag van gewone plekjes toe bultjes.

Ik heb sinds ik hier woon ook 2 katten met kanker gehad en de andere katten hebben vaak last van hun urinewegen. Pas is er weer een nierbekontsteking bij 1 van mijn katten geconstanteerd.
Woningbouwvereniging heeft de douche opnieuw betegeld en geschilderd, meer is er niet aan gedaan. Ik heb zelf de muren geschilderd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
5.1K

Het beste antwoord

Helaas, ja, dat is mogelijk.
We weten al heel lang dat dergelijke schimmels (stachybotrys chartarum) veel vervelende aandoeningen kunnen veroorzaken, met name aan de luchtwegen. Maar de giftige stoffen die ze produceren kunnen wel degelijk op een gegeven moment ook kankerverwekkend zijn - waarbij dat bij dieren natuurlijk eerder zal optreden dan bij mensen, en bij kinderen eerder dan bij volwassenen.

Als verhuizen gfeen optie is - want persoonlijk zou ik proberen te maken dat ik wegkom - is het in elk geval zaak het huis voortdurend te ventileren en maar niet te bezuinigen op stookkosten. Droog moet het zijn ; daar houdt die schimmel niet van. Die gedijt het best in een vochtige omgeving. Hou vooral de badkamer droog, laat de muren niet nat en laat geen plasjes liggen en ventileer voortdurend.

De schimmel zelf zal professioneel aangepakt en bestreden moeten worden. Dat is geen kwestie van een doekje met ammoniak en opnieuw tegelen. En dat kan in een huurhuis nog wel eens een groot probleem vormen.

Het beste dat ik kan adviseren is : schakel de hulp van de huisarts in, laat uitzoeken welke klachten met de schimmel te maken hebben, en vraag zijn hulp bij bemiddeling met de woningbouw. Want als de schimmel gewoon achter de tegels gemetseld is, is er GEEN kwestie van bestrijding maar van een lullige, optische aanpak. En als het echt stachybotrus is, hoef jij daar geen genoegen mee te nemen ! Dan wonen jij en je kinderen gewoon in een gevaarlijke omgeving, en daar zal de woningbouw echt iets aan moeten doen.

Ik hoop eerlijk gezegd voor je dat het een andere, minder schadelijke schimmel is, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen en echt, onderneem actie. Laat het er niet bij zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

GENT - Schimmels in huizen produceren giftige stoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid. De woning droog houden en goed luchten is dus absoluut noodzakelijk. Dat blijkt uit onderzoek van Barbara Delmulle van UGent, die de binnenlucht in gebouwen onderzocht.
De onderzoekster ontdekte dat sommige schimmels kankerverwekkende stoffen afscheiden.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan mag de woningbouw wel als de sodemieter zorgen voor een verrekt goede afzuiginstallatie.