Daar kunnen verschillende redenen voor zijn.
Zoals amadea ook al zegt is een maagzweer een mogelijke oorzaak. Bij een maagzweer is er een soort wondje (de zweer) ontstaan in het slijmvlies van de maag. Als dat wondje dieper wordt dan gaat die op een gegeven moment door de hele maagwand heen; dan is er een maagperforatie ontstaan.

Een tweede mogelijkheid is maagkanker. De tumor kan dwars door de hele maagwand groeien en zo een wond door de hele wand geven. Ook dan is er sprake van een maagperforatie.

Een laatste optie zijn traumata. Duidelijke voorbeelden zijn dan bijvoorbeeld een schot- of steekwond in de buik. Als de maag daarbij geraakt wordt kan er dus een perforatie ontstaan.
Wat minder duidelijk zijn de stompe trauma's zoals een stuur van een auto of autogordel bij een ongeluk, of harde stompen in de maag. Zeker als iemand net (veel) gegeten heeft kan de maag door zoiets scheuren; ook zo kan dus een perforatie ontstaan.
Ook als iemand iets scherps heeft gegeten (glas, naalden, stukken metaal worden met enig regelmaat uit magen gehaald) kan de maag van binnenuit doorgeprikt worden.
Een laatste mogelijkheid is als complicatie bij een gastroscopie, ook dit is dus eigenlijk een trauma. Doordat de maag opgeblazen wordt en de scoop langs de maag schuurt kan een gat in de maag ontstaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vond uw antwoord het meest verhelderend. Ik dank u vriendelijk hiervoor

Andere antwoorden (2)

Als complicatie bij een maagzweer.
Meestal wordt een maagzweer veroorzaakt door een infectie met de bacterie Helicobacter pylori. De binnenbekleding (het slijmvlies) van de maag of twaalfvingerige darm raakt dan beschadigd. Daardoor kan een scheur ontstaan in de maagwand of de wand van de twaalfvingerige darm.
Amadea
9 jaar geleden
Het risico op een maagperforatie wordt ook vergroot bij gebruik van bepaalde pijnstillers en bij gebruik van aspirine als bloedverdunner. Het gaat hierbij om pijnstillers uit de NSAID groep, zoals ibuprofen, diclofenac en naproxen. Bij bepaalde risicogroepen wordt aanbevolen om deze middelen altijd in combinatie met een maagzuurremmer, zoals omeprazol of pantoprazol, te gebruiken.

De risicogroepen waarbij dit wordt aangeraden zijn:

- mensen boven de 70 jaar
- mensen die in het verleden een maagzweer (ulcus ventriculi) of zweer van de twaalfvingerige darm (ulcus duodeni) hebben gehad.
- mensen tussen 60 e 70 jaar die een NSAID of aspirine in combinatie met een ander medicijn dat het risico op (maag)bloedingen verhoogt gebruiken. Deze andere medicijnen zijn o.a. acenocoumarol of fenprocoumon (antistollingsmiddelen), antidepressiva (SSRI's), prednisolon en spironolacton.