wie kan er een diagnose geven bij dit ziektebeeld? (heftig plaatje!)

In een (plots gesloten) ziekenhuis in Venezuela zijn een 10tal mensen de afgelopen week gestorven aan een mysterieuze ziekte.
Het komt met heftige blaarvorming op de huid, nierfalen en ademhalingsstoornis. Het is besmettelijk (hoe weet ik niet).
De regering weigert te melden wat het is, ontkent dat het iets ernstigs is maar heeft wel het ziekenhuis gesloten en alle artsen die er iets over melden al opgepakt en vastgezet. De rest van de artsen is verboden er meer uitspraken er over te doen.
Uiteraard op internet gonst het van de geruchten zoals meningitis en ebola.
Waar wellicht hebben we een dokter in de zaal??

Meer info:
http://www.freeopinionvenezuela.nl/forum/./viewtopic.php?f=9&t=1922&sid=c115fadda256a36947c1fad30d2fe1d5

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1K

Antwoorden (2)

Ebola begint met andere kenmerken. Er zijn echter wel aanverwante aandoeningen. Ebola geeft wel in en uitwenige bloedingen en mankementen aan organen e.d., plotselinge hoge koorts, hoofdpijn en spierpijn. Dit is dus hoogstwaarschijnlijk geen Ebola maar een van zijn aanverwante aandoeningen. Uiteindelijk komt het toch wel naar buiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, er is een dokter in de zaal...

Op zich is het natuurlijk onmogelijk een zekere diagnose te stellen via GV. Egoïsme en meningitis geven niet van dit soort blaren en geven wel klachten die je niet noemt. Die twee lijken me dus onwaarschijnlijk.
De afwijkingen op de foto doen me erg denken aan pemphigus. Dit is een ernstige aandoening waarbij over het hele lichaam blaren kunnen ontstaan. Het vochtverlies kan leiden tot nierfalen en ademhalingsproblemen. Het is een levensbedreigende ziekte.
Pemphigus is een autoimmuunziekte; daarbij valt het immuunsysteem het eigen lichaam aan. Op zich is dit dus niet besmettelijk, maar er bestaat een zeldzame variant waarbij een infectie waarschijnlijk wel de oorzaak is en dus besmettelijk is. Deze variant komt alleen voor in Zuid-Amerika. Als een ziekenhuis een uitbraak niet onder controle krijgt dan is sluiting een gebruikelijke maatregel.

Ik heb zelf geen ervaring met deze infectieuze variant en kan er maar weinig extra informatie over vinden...
Of ik gelijk heb weet ik natuurlijk niet; alle geheimzinnigheid zou ik dan niet snappen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Egoïsme???
Wel een akelige ziekte ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Soms krijg ik een punthoofd van die spellingcontrole.
Egoïsme moet ebola zijn; overigens nog steeds een akelige ziekte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Soms krijg ik een punthoofd van die spellingcontrole.
Egoïsme moet ebola zijn; overigens nog steeds een akelige ziekte