Is een "ontsteking van maag en slokdarm" hetzelfde als wat in de volksmond een "maagzweer" wordt genoemd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
3.9K

Antwoorden (1)

Nee, dat zijn echt drie verschillende dingen, al komen de klachten wel grotendeels overeen.
Bij een maagontsteking, een gastritis, is de maag ontstoken. Hier door is de maag pijnlijk hetgeen een vervelend gevoel geeft midden of links in de bovenbuik. Vaak wordt dit erger na het eten, meer bij gekruid eten. Vaak is er ook sprake van misselijkheid.
Gastritis kan door verschillende dingen veroorzaakt worden; vaak medicatie of een bacterie, de helicobacter pylori.

Bij een slokdarmontsteking, een oesophagitis, is een deel van de slokdarm ontstoken. Ook dit geeft pijnklachten, gerelateerd aan eten. De pijn zit dan meer achter het borstbeen. Oesophagitis wordt vaak veroorzaakt door omhoogkomend maagzuur zoals dat ook bij bijvoorbeeld een gastritis kan gebeuren. De twee komen vaak ook samen voor, maar kunnen zeker ook afzonderlijk van elkaar bestaan. Het maagzuur veroorzaakt ook weer zuurbranden.
Ook medicatie is een veel voorkomende oorzaak. Soms een schimmel infectie.

Een maagzweer is als het ware een soort wondjes in de wand van de maag. Dit geeft klachten die erg lijken op een gastritis. Een zweer ontstaat ook makkelijker in een ontstoken maag en geeft op zijn beurt ook vaak een ontsteking. Gastritis en maagzweer (ulcus ventriculi) komen dan ook vaak samen voor. De pijn bij een ulcus is heftiger dan bij een gastritis.
Doorgaans is de zweer oppervlakkig, maar kan ook door de gehele maagwand heen gaan. Er is dan dus een gat in de maag ontstaan waardoor maagzuur in de vrije buikholte komt. Dit geeft een ontsteking van het buikvlies hetgeen zeer hevige pijn geeft en onbehandeld tot de dood kan leiden. Gelukkig is dit een zeldzame complicatie.
Oorzaken van een ulcus zijn ook weer medicatie(pas op met middelen als diclofenac, ibuprofen en naproxen), de helicobacter pylori. Stress blijkt vaak toch ook een factor, al is niet bekend hoe dat precies in zijn werk gaat.

Overigens kunnen zweren ook elders ontstaan, zoals in de slokdarm (ulcus oesophagi) of begin van de dunne darm (ulcus duodeni). De klachten van deze zweren zijn eigenlijk niet van elkaar te onderscheiden (althans zonder scopie.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meer hoeft de vraagsteller niet te weten. Dikke +