wat moet ik doen met mijn buikgriep die niet weg wilt?

Ik heb de laatste 2 dagen al buikgriep, en het is niet leuk. Ik heb de heletijd buikpijn en doordat kan ik helemaal niks eten, maar ik moet toch om de uur naar de wc. Wat kan ik doen. Ik heb al een heleboel cola gedronken maar het hielp niet. Ik slik een pil die me help met de buikgriep, maar ik krijg toch weer buikpijn kunnen jullie please vertellen wat ik kan doen, want ik heb nu echt hele erge honger. Ik heb 2 dagen al niks gegeten. Kunnen jullie asjeblieft wat tips geven of wat ik moet doen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
7.8K
Amadea
9 jaar geleden
Volgens mij heb jij helemaal geen buikgriep, maar voedselvergiftiging. Het schadelijke moet eerst helemaal weg zijn voordat je weer op kunt knappen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou maar eens een afspraak maken met de huisarts als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Begin met te proberen of je een kop bouillon naar binnen krijgt, dat zou al goed zijn. Als dat lukt, misschien lukt een kop soep ook. Je moet vocht binnen krijgen, dat is belangrijk.
Ritsuka
9 jaar geleden
veel cola helpt niet, probeer eerder kippensoep en crackers enzo. en voldoende rust
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beschuit met suiker en kaneel wil wel goed helpen of rijst met banaan en suiker en inderdaad bouillon. Eet meerdere kleine porties. Werkt dit voor jou niet ga dan naar de dokter, 2 dagen niets eten is niet goed plus dat je door de buikgriep ook veel vocht verliest en dat is natuurlijk niet goed. Beterschap

Antwoorden (3)

Voor buikgriep is 'al twee dagen' helaas nog niet zo lang. Het kan een dag of vijf duren, soms wel langer.

Er bestaat geen medicijn tegen buikgriep. Ik weet niet welk middel je slikt, maar behandeling is normaal gezien ondersteunend: zorgen voor voldoende rust, vocht, en indien nodig medicatie tegen misselijkheid en braken. Bij (dreigende) uitdroging zal iemand opgenomen worden in het ziekenhuis zodat er vocht via een infuus gegeven kan worden.

Buikgriep is een (vaak virale) ontsteking van de slijmvliezen van de maag en darmen. Veel cola drinken lijkt me dan ook niet verstandig, omdat dat vooral je maag nog meer zal irriteren. Cola (eventueel met zout) wordt wel genoemd als alternatief voor ORS om uitdroging te voorkomen bij maag- en darmproblemen, maar de werking ervan is nooit aangetoond. En omdat het de maag extra kan irriteren, kun je beter ORS nemen als je dat nodig denkt te hebben. Bedenk wel dat dit geen behandeling is van de buikgriep. En als je gewoon kunt drinken zonder dat je direct gaat braken, heeft ORS weinig meerwaarde. Je moet dan gewoon veel drinken en zou dan naast water en (kruiden)thee eventueel een kopje bouillon kunnen nemen om wat zouten aan te vullen, dat helpt ook om je minder snel slap te gaan voelen.

Veel drinken is dus de boodschap, en als je ook overgeeft en/of veel zweet, eventueel ORS gebruiken. Verder veel rust nemen, en zeker grote hoeveelheden cola liever laten staan. Tegen de buikpijn kan een warme kruik op je buik helpen, en zoveel mogelijk ontspannen (liefst liggend).

Mij is niet helemaal duidelijk of je niet kunt eten vanwege buikpijn of vanwege misselijkheid, maar je kunt gerust proberen iets te eten. Neem iets dat licht verteerbaar is: een cracker, rijstwafel, beschuit, etc. Dit kan klachten van zowel misselijkheid als buikpijn soms tijdelijk verergeren, maar helemaal niets eten kan ook weer misselijkheid en buikpijn veroorzaken en zo houdt de klacht zichzelf in stand. Eet steeds een paar hapjes, rustig aan.

Verder is een paar dagen niet eten geen ramp, als je maar genoeg blijft drinken. Honger is op zich een goed teken: als je erg ziek bent, heb je meestal geen honger meer. Hoe vervelend ook, bij buikgriep moet je gewoon uitzieken. Als het na een week nog niets minder wordt, als de pijn toe- in plaats van afneemt, je bloederige diarree hebt of als je tekenen merkt van uitdroging (weinig plassen of hele donkere urine, droge mond en lippen, veel dorst, sufheid), neem dan contact op met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zorg vooral dat je vocht binnen krijgt. Dat is veel belangrijker dan eten. Ik heb 3 weken geleden ook buikgriep gehad. Je moet veel water en thee drinken. Af en toe wat appelsap. Eet alleen geroosterd wit brood, crackers, rijstwafels of beschuit. Verder rijst, yoghurt en appels. De eerste 2 dagen moest ik overgeven maar daarna ging het steeds beter met me. Het duurde in totaal ca. 5 dagen. Sterkte ermee hoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Twee dagen lang overgeven?? Dat is niet normaal hoor!! Ik geef altijd 1, hooguit 2 x over. Nóóit twee dagen lang. Dan zou ik al lang uitgedroogd zijn. Ik zou iig de huisarts bellen.
Een buikgriep is niet leuk, erg vervelend zelfs. Maar het beste wat je kan doen is naar je lichaam luisteren en gewoon in bed blijven liggen totdat je je beter voelt. Zie het even als een verplicht rustmoment, je lichaam schoont zichzelf op. Probeer regelmatig een paar slokjes lauwwater met eventueel wat keltisch zeezout erin op te drinken. Daardoor vullen de mineralen zich in je lichaam weer aan en voel je je minder slap. Je kunt ook gewoon blijven eten, als je het binnen houdt. Wat yoghurt, rijstwafels of een banaan. In ieder geval wel stoppen met de cola. Cola voedt je lichaam niet, het zit bomvol suiker en andere troep. Erg slecht voor je lichaam! (bovendien wordt je er dik van)
Zet 'm op! Veel beterschap toegewenst.